PARTIZÁNSKA ĽUPČA. Detskú ozdravovňu Železnô a banícku osadu Magurka spája so svetom cesta medzi Partizánskou Ľupčou a Liptovskou Osadou. Zaradená je medzi cesty tretej triedy, charakterom a prevýšením pripomína skôr horský priechod. Patrí Žilinskému samosprávnemu kraju a spravujú ju župní cestári.
Má nadregionálny význam a v prípade mimoriadnej situácie na ceste medzi Liptovskou Osadou a Ružomberkom slúži aj ako záloha. Je ale veľmi zničená, na niektorých miestach sa prepadáva a prejsť po hlbokých výtlkoch si vyžaduje šoférsku zručnosť a terénne auto.
Najprv musia vyťažiť kalamitné drevo
Lesný komposesorát Pozemkové spoločenstvo Partizánska Ľupča chce zanedbanú cestu opraviť. Nezvládnu to ale sami, sily by chceli spojiť aj s obcou, ubytovateľmi, no v prvom rade s vlastníkom, ktorým je Žilinský samosprávny kraj (ŽSK).
„O potrebe opravy cesty sa dlho len hovorí, ale treba konečne konať. Absolvovali sme už prvé stretnutia s krajským poslancom Jánom Blcháčom, a riaditeľom Správy ciest Žilinského samosprávneho kraja Ivanom Fábrym. Budeme pokračovať ďalej v rokovaniach so županom Jurajom Blanárom a žilinskými cestármi, “ povedal Július Sokol, tajomník ľupčianskeho komposesorátu a zároveň zástupca starostu Partizánskej Ľupče.
Župa prisľúbila pomoc, cestu chcú dať do dôstojnejšieho stavu, najprv musia odísť autá zvážajúce vyťažené kalamitné drevo. Dovtedy sa musia obmedziť len na nevyhnutné opravy.
Do konca minulého roka bola neprejazdná
Vlani zasiahla Ľupčiansku dolinu rozsiahla veterná kalamita, tamojší lesníci napočítali približne 120-tisíc metrov kubických zničenej drevnej hmoty. Najhoršia situácia bola v okolí Železného, cestu museli pre ťažbu zatvoriť od odbočky do osady Magurka na Železnô. Uzávera tu platila do konca roka 2014.
V súčasnosti zváža komposesorát už len zvyšky kalamitného dreva. Tajomník ale zdôraznil, že ich autá nie sú jediné, ktoré cestu používajú a ničia.
„Využívajú ju aj osobné autá, no najmä kamióny. Pri zadávaní trasy z Banskej Bystrice smerom do Liptovského Mikuláša a naopak, navigácia vyhodnotí cestu cez Železnô ako najkratšiu. Cez zimu bola cesta pre skrížené kamióny trikrát uzavretá,“ vysvetlil Sokol.
Opravy sľúbili aj pre tento rok
S čiastočnými opravami 17-kilometrovej cesty z Partizánskej Ľupče na Železnô začali už vlani. Financoval ju ľupčiansky komposesorát a ŽSK.
„V minulom roku ŽSK realizoval spolu s Lesným komposesorátom Partizánska Ľupča opravy výtlkov v celkovom náklade 11-tisíc eur. Lesný komposesorát sa podieľal sumou 3-tisíc eur. V tomto roku budeme pokračovať ďalšími potrebnými opravami,“ povedala hovorkyňa Žilinskej župy Lenka Záteková.