LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Občianski aktivisti z petičného výboru v Liptovskej Ondrašovej majú obavy, že ak investor projekt civilného letiska – heliportu zrealizuje, bude lietať nielen s malými vrtuľníkmi, ale aj väčšími strojmi a aj v noci.
„Najviac traumatizujúci je hluk,“ povedal Partik Fuzák, člen petičného výboru. Dodal, že keď vrtuľník vzlieta alebo pristáva, hluk v uliciach v Liptovskej Ondrašovej je neznesiteľný. „Nebezpečná situácia môže nastať aj pri poruche stroja. Vrtuľník môže spadnúť v obytnej zóne, na škôlku či domov dôchodcov. Strata na cene nehnuteľnosti pri prípadnom predaji je už teraz takmer istá,“ dodal.
Chceli hľadať kompromisy
S investorom sa ľudia z mestskej časti nedávno stretli. Rozprávali o svojich obavách. Chceli hľadať kompromis. „Žiaľ, C. Fogaš nebol prístupný k žiadnym ústupkom,“ povedal P. Fuzák. Dodal, že mu ponúkli, aby vyhliadkové lety robil napríklad z letiska v Gôtovanoch. „Túto možnosť som si telefonicky preveril u prevázkovateľa a ten s tým nemá problém,“ dodal P. Fuzák.
Členom petičného výboru je aj Roman Běhal. Tvrdí, že obavy ľudí C. Fogaša vôbec netrápia. „Pohyb helikoptér nad mestom monitorujeme, fotografujeme a dokumentujeme, pretože často lieta veľmi nízko. Zapojili sme všetkých, ktorí podpísali petíciu. Ľudí z Liptovského Mikuláša aj okolitých dedín budeme informovať o našich aktivitách prostredníctvom letákov, ale aj elektronickou poštou, aby vedeli, čo život vedľa heliportu prináša,“ spresnil R. Běhal.
Keď to aktivistom nepomôže, spustia ďalšiu petičnú akciu. „Podporujú nás už aj ľudia z Liptovských Matiašoviec, Liptovského Trnovca aj Kvačian. Budeme o probléme informovať médiá, miestnych a parlamentných poslancov. Keď to nepomôže, pôjdeme do Strasburgu,“ opísal plány predseda petičného výboru Jozef Kruták.
Vydýchli si predčasne
Výstavbu heliportu v Liptovskom Mikuláši zastavila radnica zmenou územného plánu v roku 2013. Poslanci vtedy hlasovaním rozhodli, že sa v ňom už s projektom civilného letiska nepočíta.
Predchádzal tomu protest občanov, ktorým prekáža hlavne hluk a častá frekvencia letov. Vedenie mesta ich rešpektovalo a pridalo sa na ich stranu. Ľudia, ktorí sú proti heliportu, si vydýchli.
Primátor Ján Blcháč platnosť hlasovania o zmene územného plánu dal preveriť na základe zistenia hlavnej kontrolórky Bibiány Kuchárovej prokuratúre.
Občianski aktivisti zistenia kontrolórky ale spochybňujú a tiež ich dali preveriť na prokuratúru. Primátor Ján Blcháč zdôraznil, že treba počkať na vyjadrenia prokuratúry, lebo všetko sa musí diať v súlade s príslušnou legislatívou. Dodal, že ak sa potvrdia zistenia hlavnej kontrolórky, všetky orgány, ktoré sa zaoberajú žiadosťou investora, by mali postupovať podľa pôvodného územného plánu, teda toho, podľa ktorého je možné v lokalite postaviť heliport.
Boja sa hluku a vibrácií
„To, že niekto chce spochybniť platnosť všeobecne záväzného nariadenia, je podľa nás len konštrukcia, ktorá má pravdepodobne odobriť povolenie výstavby heliportu a dohodu o mimosúdnom vyrovnaní. Preto sme požiadali o podporu aj ďalších Mikulášanov a ľudí z okolitých obci, ktorým záleží na kvalite života,“ povedal J. Kruták.
Dodal, že prípadná prevádzka heliportu s viac ako stovkou príletov a odletov denne, nočných letov, školou pilotov bude znamenať trvalý stres z hluku a vibrácií ohrozujúci zdravie a životy. „Postupne môže nenávratne devastovať zdravie a životy občanov a hodnotu ich majetku. Preto všetci spoločne podporme Stop heliportu,“ vyzval J. Kruták.
Spoločnosť TMR, ktorá prevádzkuje akvapark pri Liptovskom Mikuláši, nevidí v súvislosti s heliportom problém, pokiaľ bude vrtuľník lietať raz za hodinu či dve.
„Ak to ale bude ako v poslednom období, keď vrtuľník lietal každých pätnásť minút, to už za problém považujeme. Počas lacných letov za niekoľko eur vrtuľník vzlietol, preletel ponad akvapark a späť. Stále dookola. Zaznamenali sme niekoľko sťažností, a preto sa obávame výpadku návštevnosti v ubytovacích zariadeniach pri akvaparku,“ povedala hovorkyňa TMR Zuzana Fabiánová.
Piloti predpisy dodržiavajú
Na obavy občianskych aktivistov reagoval investor Cyril Fogaš. K nízkym preletom dodal, že žiadny pilot si nad zastavaným územím nedovolí lietať nižšie ako je prepísané.
„Výnimkou je pristávanie a štart, kedy sa riadime smerom vetra. Každý pilot je vyškolený, aby dokázal bezpečne lietať a čeliť problémom, s ktorými sa môže vo vzduchu stretnúť. Vždy sa musí riadiť pravidlami, ktoré predpisuje letecký zákon,“ povedal.
K tomu, v akom štádiu je v súčasnosti projekt, povedal, že ešte nie je právoplatne ukončený proces vydávania územného rozhodnutia.
„Pre skultúrnenie prostredia plánujeme vybudovať zázemie pre lietanie z pracovnej plochy. Chceme poskytovať základné služby, teda toalety, občerstvenie aj informácie o lete či regióne. Technické zázemie plánujeme vybudovať na druhej pracovnej ploche, bližšie k akvaparku a asi o semstopäťdesiat metrov od Liptovskej Ondrašovej,“ dodal.
Lietanie z pracovnej plochy môže vrtuľníkom C. Fogaša zakázať letecký úrad vtedy, ak by nespĺňal požiadavky predpísané leteckým zákonom. „Naša pracovná plocha podmienky spĺňa, takže lietanie nám v princípe nemá kto zakázať,“ spresnil.
Hluk je vraj v norme
Investor dodal, že sa snažia lietať, aby to ľudom čo najmenej prekážalo. „Rešpektujeme, že helikoptéra robí istý hluk, preto sa snažíme čo najviac vyhýbať Liptovskej Ondrašovej, ale aj ostatným obciam v okolí,“ vysvetlil.
Investor dodal, že akvapark ho o žiadnom probléme zatiaľ neinformoval. Už keď projekt spúšťal, tak s prevádzkovateľom hovoril o preletoch. Ten vtedy reagoval, že keď hostia vrtuľníky uvidia, región to len zatraktívni. „V prípade, že by prevádzkovateľovi prelety prekážali, môžem akvapark zďaleka oblietať. Je to otázka komunikácie a dohody,“ povedal C. Fogaš.
K nadmernému hluku povedal, že si dal vyhotoviť niekoľko hlukových štúdií vrátane hodnotenie vplyvu na životné prostredie EIA. „Výsledok hovorí, že hladiny hluku nie sú prekročené. Nebudú prekročené ani pri prevádzke, ktorá má päť alebo šesť režimov. Potvrdzuje to aj štúdia EIA,“ povedal.
Dodal, že nemá problém stretnúť sa s obyvateľmi Liptovskej Ondrašovej, ale len v prípade, keď bude diskusia vecná. „Ak sa schýli k osočovaniu ako naposledy, odchádzam,“ uzavrel investor.