RUŽOMBEROK. Vďaka novele stavebného zákona, ktorá umožňuje účinnejší boj proti nelegálnej reklame, v Ružomberku začali konať.
Odborní pracovníci postupne mapujú stav. Niektoré čierne reklamy už čo nevidieť môžu byť odstránené.
Prví hriešnici na pranieri
„Presný počet reklamných stavieb a plôch v meste zmapovaný nemáme. Sú ich stovky. Počet väčších reklamných plôch, od začiatku roka reklamných stavieb. však poznáme, pretože musia mať vydané stavebné povolenie,“ povedal asistent primátora Michal Praženica.
Dodal, že pri získavaní povolení pri väčších reklamných stavbách boli reklamné spoločnosti, ktorých predmetom podnikania boli a sú takéto služby, disciplinovanejšie ako iné spoločnosti a živnostníci. Na území mesta sú aj nelegálne reklamné stavby, o ktorých na radnici vedia.
V prípade prvých šiestich firiem, ktoré patria medzi zistených hriešnikov, už začali pracovníci stavebného úradu prešetrovať zistené skutočnosti podľa príslušných ustanovení zákona.
Konečným krokom môže byť rozhodnutie o ich odstránení. Rovnaký osud čaká aj ostatné neoprávnene umiest- nené reklamy.
„Skúsenosti s takýmto prísnym postupom už máme. V minulosti radnica dala odstrániť nelegálne veľkoplošné reklamy v prímestskej rekreačnej zóne na Hrabove, ako aj pri frekventovanej Tatranskej ceste,“ informoval M. Praženica.
Pútače v pešej zóne
S reklamou súvisia aj propagačné a informačné aktivity organizátorov rôznych podujatí a miestnych obchodníkov. Vylepovanie plagátov zabezpečuje a kontroluje Kultúrny dom Andreja Hlinku v zmysle všeobecne záväzného nariadenia. Určené sú plochy, kde možno plagáty umiestniť.
Nelegálne umiestňované oznamy a reklamy priebežne odstraňujú. Omnoho zložitejšie je riešenie nedostatkov pri dávaní informačných a reklamných pútačov pred predajne či reštaurácie.
Hlavne v pešej zóne, kde je veľa obchodov vedľa seba, sú pútače neraz príťažou.
Keďže v pešej zóne vytvárajú doslova neestetické prostredie, pôvodný návrh Útvaru hlavného architekta mesta bol zrušiť ich, zakázať umiestňovanie reklamy pred predajňami. Tento návrh cez vtedajšie vedenie radnice neprešiel, pretože vyššiu prioritu dostala podpora malých podnikateľov.
„Poslanci preto rozhodli, že umiestnenie pútačov sa spoplatní ako záber verejného priestranstva sumou 0,15 centov za deň a štvorcový meter zabratej plochy.
Ich očakávanie, že stanovenie poplatkov bude viesť k zníženiu pútačov v pešej zóne sa však nenaplnilo. Akurát to viedlo k vyššej nespokojnosti podnikateľov,“ poznamenal M. Praženica.
Konkrétne podmienky
Všeobecne záväzným nariadením bolo stanovené, ako smie taký pútač vyzerať, aby napríklad neohrozoval chodcov ostrými hranami, kde smie byť umiestnený, aby netvoril prekážku osobám s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie, kedy smie byť na chodníku či ceste umiestnený, aby neznemožňoval pohyb zásobovacích vozidiel.
„Presných a konkrétnych podmienok, ktoré by mali obchodníci dodržiavať, je viac. Nie všetky však predajcovia rešpektujú. Mám pocit, že v praxi dokonca nie je celkom možné všetky stanovené podmienky splniť. Navyše, kontrolná činnosť dodržiavania tohto nariadenia je veľmi náročná,“ dozvedeli sme sa od M. Praženicu.
Stret záujmov
Dodal, že umiestňovanie reklamných pútačov je stretom záujmov, ktorý je ťažko riešiteľný. Pre niektoré prevádzky sú pútače nevyhnutné.
Zároveň však prispievajú k nekultúrnemu vzhľadu pešej zóny a obmedzujú chodcov, cyklistov i vozidlá, ktoré majú povolený vstup do pešej zóny počas dňa.