Utorok, 12. december, 2017 | Meniny má Otília
Pridajte si svoje mesto

Diskusia ukázala, že premostenie Váhu niektorí ľudia aj vítajú

V súvislosti s modernizáciou železničnej trate medzi Liptovským Mikulášom a Popradom zvolal primátor Ján Blcháč verejné rokovanie. Hlavnou témou neboli len fakty o modernizácii, ale aj premostenie rieky Váh na Belopotockého ulicu v Liptovskom Mikuláši.

Proti mostu cez Váh v týchto miestach ľudia spísali petíciu. Diskusia ukázala, že niektorí ľudia, naopak, premostenie Váhu vítajú.(Zdroj: MAREK JURIŠ)

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Na verejnú diskusiu so zástupcami mesta, investorom, projektantom a spoločnosťou, ktorá vypracovala odborný posudok na premostenie rieky Váh, prišlo viac ako sto ľudí. Kapacita malej zasadačky mestského úradu nestačila. Názory proti výstavbe mosta vyvažovali tí, ktorí premostenie ponad Váh vítajú.

Železnice Slovenskej republiky ako investora zastupoval Jozef Tvrdoň, projektanta, teda spoločnosť Reming Consult Karol Dobosz a za Dopravoprojekt, ako odborného posudzovateľa prišiel Ivan Gábriš.

Oddychovú zónu zničia autá

Verejnému prerokovaniu predchádzala petícia od približne 1600 ľudí. Tí sa postavili proti plánovanej výstavbe mosta ponad Váh a rozšíreniu Belopotockého ulice. Ľudia samosprávu aj investora v petícii žiadajú, aby na prepojenie novej železničnej stanice s centrom mesta využila južný variant cesty smerom na Kamenné pole. Toto cestné napojenie považujú za najlepší spôsob.

Poslanec Peter Cibák prekládku železničnej trate víta, prekáža mu ale umiestnenie spomínaného mosta. „V moderných mestách vo svete sa akúkoľvek dopravu snažia z miest vytláčať. V Liptovskom Mikuláši je to naopak. Dopravu z okraja mesta privedieme priamo do centra. Autá zničia celú oddychovú zónu, pribudnú nielen na ulici Belopotockého, ale aj Vajanského a Partizánov,“ dodal.

Atraktívnejší bude sever mesta

Poslanec Alexander Slafkovský sa vyjadril, že most medzi Športovou a Belopotockého ulicou nie je potrebný. Rozvoj južného mesta, teda územia na Kamennom poli, ako budúcej obytnej zóny, už roky stagnuje.

„Nikto zatiaľ nevie kedy, kto a koľko ľudí tam bude bývať, keďže počet ľudí v meste dlhodobo pomaly klesá. Nahráva tomu aj problém s novými pracovnými príležitosťami. Ak pôjde železnica južnou časťou mesta, atraktívnejšie územie pre rozvoj, bude skôr na sever od súčasnej železničnej trate,“ vysvetlil bývalý primátor.

Dopravné riešenie a nahradenia mosta vidí v napojení nového južného obchvatu mesta na mestskú časť Palúdzka na západe a na cestu 1/18 za mestskou časťou Okoličné na východe.

Most by spojil stanicu s mestom

Vrlíkova ulica je podľa niektorých jej obyvateľov frekventovaná už dnes. Ďalšiemu zahusteniu dopravy nenahráva ani početná obytná zóna, základná škola a stým súvisiaci veľký pohyb detí.

Potvrdil to aj Peter Vrlík, ktorý tam býva. „Nie je veľmi vhodné, aby autá z novej stanice boli presmerované na už aj tak dosť zaťaženú cestu. Problémom bude aj kruhový objazd pri Vrbickom kostole a svetelná križovatka na Kollárovaj ulici.“

Dodal, že ak má byť Liptov turistickým centrom európskeho významu, Liptovský Mikuláš potrebuje dôstojnú autobusovú aj vlakovú stanicu. Tou bude podľa vizualizácií skôr tá nová, ako súčasná a most ju logicky spojí s centrom a dopravu odľahčí vo všetkých smeroch.

„Modernizácia železničnej trate a most je projekt vo verejnom záujme. Aj naša rodina z dôvodu takého projektu pred časom prišla pre štyri metre v Okoličnom o dom a museli sme sa presťahovať. Išlo o rekonštrukciu cesty pre nebezpečnú zákrutu," povedal.

Ľudia by museli chodiť obchvatmi

Dodal, že v tej súvislosti by bolo určite zaujímavé poznať názor ľudí z Podtatranského ulice, na ktorej im vlaky chodia doslova cez záhrady. Ak by sa niektorý vykoľajil, mohol by ohroziť nielen ich majetky, ale aj životy, ako to bolo už v minulosti. Odklonením železnice z mesta sa takej situácia dá predísť. Z tohto pohľadu je debata o moste nie namieste.

Vladimír Fajčík, architekt a urbanista, býva na Vrbickej ulici. Vysvetlil, že mesto sa vždy rozrastá po určitých líniách, okolo ktorých sa vyvíjajú rozvojové krivky. Podobne to bolo aj so starou železničnou stanicou. Tá bola v minulosti viac ako kilometer od centra mesta spojená Hodžovou cestou. Postupom rokov a rastom mesta sa táto ulica stala súčasťou mesta a stanica je takmer v centre. Rovnakým vývojom by mohla prejsť aj Belopotockého ulica.

„Ak by sa plánovaný most na ponad Váh nepostavil, ľudia z centra mesta by museli chodiť peši na novú vlakovú a autobusovú stanicu obchvatmi, teda cez diaľničný privádzač alebo Vrlíkovu ulicu a Iľanovský most. Takú situáciu v súvislosti s ďalším rozvojom mesta si veľmi neviem predstaviť,“ dodal architekt a urbanista.


  1. Stredisko v Jasnej pre silný vietor uzavreli Video 6 263
  2. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 958
  3. Legendárna detská ozdravovňa Železnô končí 801
  4. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 639
  5. Na Kamennom poli vyrastá veľký nákupný komplex 524
  6. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 405
  7. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 158
  8. Takmer 600 rokov na tom istom mieste 123
  9. Projekt výstavby rekreačného rezortu znova ožíva 91
  10. Ľadový dóm v Tatrách otvárajú, je väčší a mrazivejší Foto 85

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Stredisko v Jasnej pre silný vietor uzavreli

Lyžiarske stredisko je dnes zatvorené, horskí záchranári ratovali z Kráľovej Hole dvoch turistov.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Legendárna detská ozdravovňa Železnô končí

Tesne pred oslavou storočnice ju ministerstvo zdravotníctva zatvára.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Na Kamennom poli vyrastá veľký nákupný komplex

Nový obchodný dom s názvom Retail park Liptovský Mikuláš otvoria v lete.

Blízke regióny

Vietor láme stromy, bez elektriny sú stovky domácností

Niekde nejde elektrina pre potrhané vedenia už viac ako dvanásť hodín. V noci nánosy naviateho snehu zablokovali viaceré oravské cesty.

Cesta medzi Tvrdošínom a Námestovom je pre silný vietor zatvorená

Stromy pri Oravskej priehrade aj dnes večer padajú ako zápalky. Pre bezpečnosť polícia tadiaľ autá nepúšťa. Dopravu odkláňa na Bobrov, poľskú Veľkú Lipnicu a Jablonku do Trstenej.

Na strednom Slovensku sú na cestách problémy

Horské priechody Čertovica a Šturec ráno uzavreli pre nákladné autá, smerom na Brezno od Banskej Bystrice odkláňali dopravu na Brusno.

Popadané stromy uväznili v horách turistov

V noci horskí záchranári pomáhali ľuďom uviaznutým v autách. Dnes je situácia v Roháčoch lepšia. Zatiaľ.

V Brezne chcú žiť bez chémie a konzervantov. Vybudovali vlastnú mliekareň

O mliečne výrobky v Brezne nebude núdza. Poľnohospodárske družstvo Ďumbier okrem pestovania obilnín a chovania dojníc rozbehlo prevádzku mliekarne, kde výrobu masla a tvarohu plánuje postupne rozšíriť o ďalšie produkty zdravej výživy.

Všetky správy

V New Yorku došlo k pokusu o teroristický útok

Výbuch bomby nikoho nezabil, len zranil štyroch ľudí.

Ramsay: Či Slovensko nevypadne do béčka? To nemôžem sľúbiť

Tréner Craig Ramsay chce naučiť slovenských hokejistov hrať s rozumom.

O čo naozaj ide Georgeovi Sorosovi

Mýty, fikcia a fakty. Čo sa všetko spája so známym finančníkom.

Obuvnícka firma Gabor nútila ľudí pracovať nadčas. Dostala pokutu

Spoločnosť zamestnávala v minulom roku takmer 1500 ľudí.

Fico útočil na opozíciu a médiá. Kisku vyzval, aby vymenoval sudcov

Premiér vyhlásil, že nech vláda urobí čokoľvek, všetko je zlé.