RUŽOMBEROK. Tunel Čebrať s dĺžkou viac ako dva kilometre je súčasťou diaľničného úseku Hubová Ivachnová. Razenie tunela slávnostne začali diaľničiari spolu s predstaviteľmi staviteľa, združenia firiem OHL ŽS a Váhostav – SK vlani na jeseň.
Po pár mesiacoch a vyrazených len niekoľko desiatok metrov museli práce zastaviť. Objavili sa vážne problémy s geologickým podložím, pôda bola nestabilná a začala sa zosúvať.
Odpovede na otázku – čo ďalej s dôležitým tunelom mali dať geologické skúšky.
Problémy s podzemnými vodami
Diaľničiari hovoria o dvoch možnostiach vyriešenia si-tuácie. Pokiaľ by tunel razili po pôvodnej trase, boli by nevyhnutné rozsiahle opatrenia týkajúce sa zníženia hladiny podzemných vôd. Práve podzemné vody spôsobujú nestabilnosť svahu.
Riešenie je ale riskantné a nie je trvalé. Môže ohroziť zdroje pitnej vody, narušiť režim vody v pôde, čo by mohlo negatívne ovplyvniť najmä lesné porasty na povrchu.
Ľudia by sa zbavili nákladných áut
Druhou a reálnejšou možnosťou je odklonenie trasy tunela Čebrať. Mesto Ružomberok a obec Likavka spracovali pre to doplnky k územným plánom, ktoré by to umožňovali.
Z návrhu novej trasy tunela je zrejmé, že bude potrebné vyraziť ďalší západný portál pri Hrboltovej. Zásadným rozdielom ale je, že tunel by sa mal zavŕtať pred Hrboltovou. Pomôcť by to malo hlavne obyvateľom mestskej časti. Zbavili by sa tak nadmernej záťaže nákladných áut, s ktorými sa musia deliť o už tak či tak úzke miestne cesty.
Tunel sa predĺži o 1,6 kilometra
Trasa by mala pokračovať viac na sever, oproti pôvodnému plánu až o 700 metrov. Výhodný portál by sa prípade novej trasy tunela nachádzal tesne pred mimoúrovňovou križovatkou pri Likavke.
Tunel Čebrať sa zmenou trasy predĺži z pôvodných 2 kilometrov na 3,6 kilometra.
Ešte nie je úplne isté, ako problém s tunelom Čebrať diaľničiari vyriešia.
„Národná diaľničná spoločnosť momentálne analyzuje výsledky geofyzikálneho prieskumu a jednotlivých meraní. Analýza je časovo náročnejšia z dôvodu jej rozsahu a technickej zložitosti,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.
„Jednou z podmienok pre úvahy o spôsoboch sanácie predmetného územia je potreba aktualizácie a doplnenia územného plánu dotknutých obcí. Avšak do momentu prijatia konečného rozhodnutia o sanačných opatreniach by bolo zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti nekorektné vyjadrovať sa k možným alternatívam,“ doplnila hovorkyňa.
Motoristi sa mali na diaľnicu D1 napájať pred Ružomberkom už v roku 2017. Problémy pri razení pôvodnej trasy tunela Čebrať ale termín otvorenia úseku pravdepodobne odsunú.