LIPTOV. Ľudia, ktorých sme oslovili, poznajú Achillovu pätu mestskej dopravy, ale aj správanie sa ostatných šoférov. Inštruktori autoškôl trávia väčšinu dňa v aute jazdiac po vyťažených ale aj zašitých cestách. Poznajú ich dokonale, rovnako aj šoférov.
Vodiči sa zhodli v tom, že Liptáci väčšinou nemajú uponáhľaný štýl jazdy, a keď ide pred nimi pomalšie auto, nevytrubujú naň a neťukajú sa po hlave.
„Niektorí šoféri veru robia aj to, ale ešpézetku nemajú miestnu,“ povedal Eduard Kolla, ktorý vedie autoškolu v Ružomberku už 25 rokov.
„Je to možno odraz životného štýlu, k nám sa až tak nedostal. Zatiaľ,“ doplnil.
Patríme k lepšiemu priemeru
V oboch okresných mestách jazdí po cestách veľa cudzích áut, v Ružomberku sa pretínajú hlavné cestné ťahy, Mikuláš navštevuje množstvo turistov.
„Nedá sa celkom presne opísať, akí sú Ružomberčania šoféri, je to taká všehochuť, ale patria k tým tolerantnejším,“ povedal Ivan Mataj z rovnomennej ružomberskej autoškoly.
Tatiana Grešová, inštruktorka mikulášskej autoškoly Herbie, pochválila domácich šoférov za zručnosť a dodržiavanie predpisov.
„Sú aj celkom ohľaduplní, samozrejme, že sa medzi nimi nájdu aj takí, ktorí by na ceste nemali čo robiť,“ povedala.
Dobrou správou a zároveň pochvalou pre Liptákov je, že skúsení inštruktori sa zhodli v tom, že v slušnosti a ohľaduplnosti patríme k lepšiemu priemeru. I keď výnimky sa vždy nájdu.
Na štvorprúdových cestách opatrne
Obe liptovské okresné mestá pretínajú štvorprúdové cesty. Práve na tých by mali vodiči zbystriť pozornosť, hlavne na miestach, kde prechádzajú chodci.
„Začínajúcich šoférov učíme dodržiavať predpisy a zastavujeme pred priechodmi. Veľmi často ale sledujem, že v druhom jazdnom pruhu, napríklad auto nezastaví. Pre chodca aj šoféra je to veľmi nebezpečná situácia,“ opísal Kolla.
Za pravdu dáva aj Grešová. „V Liptovskom Mikuláši sú také dva priechody na Garbiarskej ulici.“ Dodala zároveň, že vodiči by mali zbystriť zmysly aj v častiach s vysokou frekvenciou chodcov, najmä pri Priore a poliklinike.
V ponosoch na chodcov sa zhodli
Na nebezpečne odvážnych chodcov sa spoločne ponosovali všetci profesionálni vodiči. Zrážka má dopredu jasný výsledok, ale zodpovednosť nesie šofér.
„Sledujem, že vodiči zväčša nemajú problém zastaviť, keď je chodec na priechode. Chodci ale niekedy doslova skočia do cesty bez toho, aby sa pozreli, či je to pre nich bezpečné.“
„Hlavne cez zimu si vôbec neuvedomujú, že auto má dlhšiu brzdnú dráhu. Keď sa k tomu pridá poľadovica, vodič ani pri najlepšej vôli nedokáže auto zastaviť,“ opísal skúsenosti mikulášsky taxikár Ivan.
Diskotéka na Zarevúcej
Zaujímali nás aj slabiny liptovských šoférov. Tu sa inštruktori opäť zhodli, Liptáci nie vždy vedia dávať prednosť v jazde.
„Postrehol som problémy pri odbočovaní na neoznačených križovatkách, aké sú napríklad na Klačne, pri zimnom štadióne alebo v obytných zónach, kde platí pravidlo pravej ruky. Mnohí si myslia, že ak je cesta široká, je automaticky aj hlavná, ale nie je to pravda,“ povedal ružomberský inštruktor Ivan Mataj.
Zapínanie smeroviek na križovatke na ulici Zarevúca pri moste vyzerá niekedy ako diskotéka. Je to frekventovaná križovatka a hlavná cesta nie je rovná.
„Vodiči smerujúci z Riadku napríklad do vojenskej nemocnici vyhodia smerovku. Je to ale signál, že chcú odbočiť k základnej škole na Zarevúcej,“ priblížil Kolla.
Grešová označila za najväčší problém vodičov v Liptovskom Mikuláši križovatku na Rachmaninovom námestí. „Vodiči sa nie vždy vedia radiť do pruhov v smere z mesta na sídlisko Podbreziny,“ povedala.
Kolla pridal aj ďalší zaujímavý postreh. „Všimol som si, že dámy sú v dodržiavaní predpisov oveľa disciplinovanejšie a na ceste opatrnejšie. Muži zas auto vedia lepšie ovládať.“