Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Práce na modernizácii železnice v regióne potrvajú tri roky

Železnice Slovenskej 
republiky pokračujú v prípravách modernizácie železničnej trate Poprad – Liptovský Mikuláš.

Takto vyzerala železničná stanica v Liptovskom Svätom Mikuláši v minulosti.Takto vyzerala železničná stanica v Liptovskom Svätom Mikuláši v minulosti. (Zdroj: ARCHÍV)

LIPTOV. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) už počas prípravy rozsiahlej stavby, významnej v dejinách železničnej dopravy na severe Slovenska, realizáciu rozdelili do piatich etáp: Poprad – Lučivná, Lučivná – Štrba, Štrba – Východná, Východná – Liptovský Hrádok a Liptovský Hrádok – Paludza.

Všetky etapy, okrem kratšieho spišského úseku Poprad – Lučivná, ovplyvnia kvalitu cestovania železnicou v liptovskom regióne.

Najvýznamnejšia investícia od konca 19. storočia

Podľa historikov ide od konca 19. storočia o najvýznamnejšiu investíciu do rozvoja železničnej dopravy v Liptove.

Prvú jednokoľajovú železničnú trať spájajúcu Košice so Žilinou dali v regióne do užívania v decembri v roku 1871. Neskôr železnici pribudla druhá koľaj.

Železničnú trať údolím medzi Tatrami elektrifikovali ako jednu z prvých na území Slovenska. V sedemdesiatych rokoch 20. storočia došlo k jej výraznému predĺženiu, a to v súvislosti s vybudovaním hydrocentrály a priehradného jazera Liptovská Mara.

Vyšší komfort 
a zrýchlenie dopravy

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková povedala, že modernizácia súvisí aj so zvýšením komfortu cestujúcich a zrýchlením dopravy.

„Do konca septembra sa verejnosť dozvie odpovede na základné a najdôležitejšie otázky, ktoré súvisia so štúdiou realizovateľnosti projektu modernizácie železničnej trate od Liptovského Hrádku po Paludzu. Investičné náklady sú skoro 600 miliónov eur, ale v cenovej úrovni roka 2012, teda v čase platnosti stavebného povolenia. Preložka predstavuje takmer 60 percent z objemu stavebných prác. V cene je aj rezerva,“ pripomenula M. Pavlíková.

Verejné obstarávanie
bude budúci rok

Prípravné práce vrcholia. Vo finále je aj majetkovoprávne usporiadanie pozemkov, inžinierska činnosť pre účely stavebného povolenia pre 5. etapu stavby podľa schválenej dokumentácie. „Je vypracovaný posledný stupeň projektovej dokumentácie na úrovni dokumentácie pre realizáciu stavby,“ dodala M. Pavlíková.

Aktuálne vypracovávaná štúdia realizovateľnosti, čo je rozhodujúca požiadavka Európskej únie (EÚ) pre financovanie z fondov a jej odsúhlasenia do konca tohto roka, predpokladá začiatok prác na príprave súťažných podkladov už v prvých dňoch budúceho roka.

Nasleduje vyhlásenie verejného obstarávania a jeho ukončenie do konca roka 2016.

„Financovanie z fondov EÚ bude zrejmé až potom, ako dopadne štúdia realizovateľnosti. V projektovej príprave 5. etapy stavby boli v rámci finančných prostriedkov z Operačného programu doprava pre obdobie rokov 2007 až 2013 vypracované a odsúhlasené projekty na stupni dokumentácie pre realizáciu stavby,“ informovala M. Pavlíková.

Modernizácia v regióne potrvá tri roky

Modernizácia železničnej trate v okolí mesta a samotnom Liptovskom Mikuláši, ktorej súčasťou je výrazný odklon doterajšej trate, bude trvať 36 mesiacov.

Jej súčasťou bude aj nová železničná i autobusová stanica a nevyhnutné premostenie ponad rieku Váh, ktoré spojí historické centrum mesta s novým dopravným uzlom.

Súčasť európskej železničnej siete

Súčasťou piateho paneurópskeho železničného koridoru je aj trať č. 180 ako jeho vetva č. 5a – Bratislava – Žilina – Košice).

Slovenská republika sa zaviazala zmodernizovať túto trať, zaradenú do európskej železničnej siete na svojom území tak, aby vyhovovala technickým špecifikáciám interoperability (TSI) európskeho železničného systému.

„Súčasťou TSI je modernizácia a rekonštrukcia, ktoré zjednocujú parametre prvkov infraštruktúry, teda zaťažiteľnosť mostov, priechodný prierez, elektrické napájanie, zabezpečovacie zariadenie, dĺžka staničných koľají a podobne a tiež zvýšenie výkonnosti trate,“ poznamenala M. Pavlíková.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 22 960
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 247
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 666
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 462
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 868
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 306
  7. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 2 667
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 465

Blogy SME

  1. Miroslav Ferkl: Putin obviňuje Washington.
  2. Peter Gašparovič: Kandidát na predsedu TSK Jaroslav Baška: Prioritou je poskytovanie komplexnej zdravotnej starostlivosti na jednom mieste
  3. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  4. Kristína Jakubičková: Kým dorazí zásielka, bude zo mňa Matuzalem!
  5. Marek Kytka: Projektil Lászlá Bénesa a profesorský gól Stana Lobotku
  6. Branislav Pasiar: Ako bráni štátna správa a cirkev rurálne oblasti pred ruskou propagandou?
  7. Štefan Vidlár: (NE)MOCŇÍ
  8. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 255
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 908
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 620
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 084
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 204
  6. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 4 192
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 875
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 738
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

V Liptovskom Mikuláši pribudli dve netradičné zastávky.

Obrázkami súdnej siene Liptovskej stolice a synagógy polepili v týchto dňoch autobusové zastávky na Garbiarskej ulici v Liptovskom Mikuláši.


TASR 2 h

Registrácia je bezplatná.


9 h

Na Liptove pribudla nová svadobná Stodola obklopená lesom na brehu zurčiaceho horského potoka.


19 h
Pod Kriváňom zabil blesk poľského turistu.

Zasahoval aj vrtuľník.


15. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Miroslav Ferkl: Putin obviňuje Washington.
  2. Peter Gašparovič: Kandidát na predsedu TSK Jaroslav Baška: Prioritou je poskytovanie komplexnej zdravotnej starostlivosti na jednom mieste
  3. Peter Slamenik: Good idea Slovenia
  4. Kristína Jakubičková: Kým dorazí zásielka, bude zo mňa Matuzalem!
  5. Marek Kytka: Projektil Lászlá Bénesa a profesorský gól Stana Lobotku
  6. Branislav Pasiar: Ako bráni štátna správa a cirkev rurálne oblasti pred ruskou propagandou?
  7. Štefan Vidlár: (NE)MOCŇÍ
  8. Filip Kaľavský: Hlavná kontrolórka a prázdniny v Ríme
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 255
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 908
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 620
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 084
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 204
  6. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 4 192
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 875
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 738
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu