Práce na modernizácii železnice v regióne potrvajú tri roky

Železnice Slovenskej 
republiky pokračujú v prípravách modernizácie železničnej trate Poprad – Liptovský Mikuláš.

Takto vyzerala železničná stanica v Liptovskom Svätom Mikuláši v minulosti.Takto vyzerala železničná stanica v Liptovskom Svätom Mikuláši v minulosti. (Zdroj: ARCHÍV)

LIPTOV. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) už počas prípravy rozsiahlej stavby, významnej v dejinách železničnej dopravy na severe Slovenska, realizáciu rozdelili do piatich etáp: Poprad – Lučivná, Lučivná – Štrba, Štrba – Východná, Východná – Liptovský Hrádok a Liptovský Hrádok – Paludza.

Všetky etapy, okrem kratšieho spišského úseku Poprad – Lučivná, ovplyvnia kvalitu cestovania železnicou v liptovskom regióne.

Najvýznamnejšia investícia od konca 19. storočia

Podľa historikov ide od konca 19. storočia o najvýznamnejšiu investíciu do rozvoja železničnej dopravy v Liptove.

SkryťVypnúť reklamu

Prvú jednokoľajovú železničnú trať spájajúcu Košice so Žilinou dali v regióne do užívania v decembri v roku 1871. Neskôr železnici pribudla druhá koľaj.

Železničnú trať údolím medzi Tatrami elektrifikovali ako jednu z prvých na území Slovenska. V sedemdesiatych rokoch 20. storočia došlo k jej výraznému predĺženiu, a to v súvislosti s vybudovaním hydrocentrály a priehradného jazera Liptovská Mara.

Vyšší komfort 
a zrýchlenie dopravy

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková povedala, že modernizácia súvisí aj so zvýšením komfortu cestujúcich a zrýchlením dopravy.

„Do konca septembra sa verejnosť dozvie odpovede na základné a najdôležitejšie otázky, ktoré súvisia so štúdiou realizovateľnosti projektu modernizácie železničnej trate od Liptovského Hrádku po Paludzu. Investičné náklady sú skoro 600 miliónov eur, ale v cenovej úrovni roka 2012, teda v čase platnosti stavebného povolenia. Preložka predstavuje takmer 60 percent z objemu stavebných prác. V cene je aj rezerva,“ pripomenula M. Pavlíková.

SkryťVypnúť reklamu

Verejné obstarávanie
bude budúci rok

Prípravné práce vrcholia. Vo finále je aj majetkovoprávne usporiadanie pozemkov, inžinierska činnosť pre účely stavebného povolenia pre 5. etapu stavby podľa schválenej dokumentácie. „Je vypracovaný posledný stupeň projektovej dokumentácie na úrovni dokumentácie pre realizáciu stavby,“ dodala M. Pavlíková.

Aktuálne vypracovávaná štúdia realizovateľnosti, čo je rozhodujúca požiadavka Európskej únie (EÚ) pre financovanie z fondov a jej odsúhlasenia do konca tohto roka, predpokladá začiatok prác na príprave súťažných podkladov už v prvých dňoch budúceho roka.

Nasleduje vyhlásenie verejného obstarávania a jeho ukončenie do konca roka 2016.

„Financovanie z fondov EÚ bude zrejmé až potom, ako dopadne štúdia realizovateľnosti. V projektovej príprave 5. etapy stavby boli v rámci finančných prostriedkov z Operačného programu doprava pre obdobie rokov 2007 až 2013 vypracované a odsúhlasené projekty na stupni dokumentácie pre realizáciu stavby,“ informovala M. Pavlíková.

SkryťVypnúť reklamu

Modernizácia v regióne potrvá tri roky

Modernizácia železničnej trate v okolí mesta a samotnom Liptovskom Mikuláši, ktorej súčasťou je výrazný odklon doterajšej trate, bude trvať 36 mesiacov.

Jej súčasťou bude aj nová železničná i autobusová stanica a nevyhnutné premostenie ponad rieku Váh, ktoré spojí historické centrum mesta s novým dopravným uzlom.

Súčasť európskej železničnej siete

Súčasťou piateho paneurópskeho železničného koridoru je aj trať č. 180 ako jeho vetva č. 5a – Bratislava – Žilina – Košice).

Slovenská republika sa zaviazala zmodernizovať túto trať, zaradenú do európskej železničnej siete na svojom území tak, aby vyhovovala technickým špecifikáciám interoperability (TSI) európskeho železničného systému.

„Súčasťou TSI je modernizácia a rekonštrukcia, ktoré zjednocujú parametre prvkov infraštruktúry, teda zaťažiteľnosť mostov, priechodný prierez, elektrické napájanie, zabezpečovacie zariadenie, dĺžka staničných koľají a podobne a tiež zvýšenie výkonnosti trate,“ poznamenala M. Pavlíková.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Liptov

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 504
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 355
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 767
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 510
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 030
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 838
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 547
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 359
  1. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  2. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  3. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  4. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  5. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  6. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  7. Ivan Čáni: Ten atentát nám bol čert dlžný.
  8. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 393
  2. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 407
  3. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 18 259
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 802
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 772
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 649
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 497
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 477
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Incident zachytila kamera.

Okradnutý muž sa nevedel brániť.


Vilma Nedielková.

Rastie slovenskému basketbalu nový talent?


Názov odkazoval na nenávistný výrok.


98
Futbalisti TJ Máj Černová.

Prímestská časť Ružomberka je späť na výslní.


  1. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  2. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  3. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  4. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  5. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  6. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  7. Ivan Čáni: Ten atentát nám bol čert dlžný.
  8. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 393
  2. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 407
  3. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 18 259
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 802
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 772
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 649
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 497
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 477
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu