Nedeľa, 17. december, 2017 | Meniny má Kornélia
Pridajte si svoje mesto

Práce na modernizácii železnice v regióne potrvajú tri roky

Železnice Slovenskej 
republiky pokračujú v prípravách modernizácie železničnej trate Poprad – Liptovský Mikuláš.

Takto vyzerala železničná stanica v Liptovskom Svätom Mikuláši v minulosti.(Zdroj: ARCHÍV)

LIPTOV. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) už počas prípravy rozsiahlej stavby, významnej v dejinách železničnej dopravy na severe Slovenska, realizáciu rozdelili do piatich etáp: Poprad – Lučivná, Lučivná – Štrba, Štrba – Východná, Východná – Liptovský Hrádok a Liptovský Hrádok – Paludza.

Všetky etapy, okrem kratšieho spišského úseku Poprad – Lučivná, ovplyvnia kvalitu cestovania železnicou v liptovskom regióne.

Najvýznamnejšia investícia od konca 19. storočia

Podľa historikov ide od konca 19. storočia o najvýznamnejšiu investíciu do rozvoja železničnej dopravy v Liptove.

Prvú jednokoľajovú železničnú trať spájajúcu Košice so Žilinou dali v regióne do užívania v decembri v roku 1871. Neskôr železnici pribudla druhá koľaj.

Železničnú trať údolím medzi Tatrami elektrifikovali ako jednu z prvých na území Slovenska. V sedemdesiatych rokoch 20. storočia došlo k jej výraznému predĺženiu, a to v súvislosti s vybudovaním hydrocentrály a priehradného jazera Liptovská Mara.

Vyšší komfort 
a zrýchlenie dopravy

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková povedala, že modernizácia súvisí aj so zvýšením komfortu cestujúcich a zrýchlením dopravy.

„Do konca septembra sa verejnosť dozvie odpovede na základné a najdôležitejšie otázky, ktoré súvisia so štúdiou realizovateľnosti projektu modernizácie železničnej trate od Liptovského Hrádku po Paludzu. Investičné náklady sú skoro 600 miliónov eur, ale v cenovej úrovni roka 2012, teda v čase platnosti stavebného povolenia. Preložka predstavuje takmer 60 percent z objemu stavebných prác. V cene je aj rezerva,“ pripomenula M. Pavlíková.

Verejné obstarávanie
bude budúci rok

Prípravné práce vrcholia. Vo finále je aj majetkovoprávne usporiadanie pozemkov, inžinierska činnosť pre účely stavebného povolenia pre 5. etapu stavby podľa schválenej dokumentácie. „Je vypracovaný posledný stupeň projektovej dokumentácie na úrovni dokumentácie pre realizáciu stavby,“ dodala M. Pavlíková.

Aktuálne vypracovávaná štúdia realizovateľnosti, čo je rozhodujúca požiadavka Európskej únie (EÚ) pre financovanie z fondov a jej odsúhlasenia do konca tohto roka, predpokladá začiatok prác na príprave súťažných podkladov už v prvých dňoch budúceho roka.

Nasleduje vyhlásenie verejného obstarávania a jeho ukončenie do konca roka 2016.

„Financovanie z fondov EÚ bude zrejmé až potom, ako dopadne štúdia realizovateľnosti. V projektovej príprave 5. etapy stavby boli v rámci finančných prostriedkov z Operačného programu doprava pre obdobie rokov 2007 až 2013 vypracované a odsúhlasené projekty na stupni dokumentácie pre realizáciu stavby,“ informovala M. Pavlíková.

Modernizácia v regióne potrvá tri roky

Modernizácia železničnej trate v okolí mesta a samotnom Liptovskom Mikuláši, ktorej súčasťou je výrazný odklon doterajšej trate, bude trvať 36 mesiacov.

Jej súčasťou bude aj nová železničná i autobusová stanica a nevyhnutné premostenie ponad rieku Váh, ktoré spojí historické centrum mesta s novým dopravným uzlom.

Súčasť európskej železničnej siete

Súčasťou piateho paneurópskeho železničného koridoru je aj trať č. 180 ako jeho vetva č. 5a – Bratislava – Žilina – Košice).

Slovenská republika sa zaviazala zmodernizovať túto trať, zaradenú do európskej železničnej siete na svojom území tak, aby vyhovovala technickým špecifikáciám interoperability (TSI) európskeho železničného systému.

„Súčasťou TSI je modernizácia a rekonštrukcia, ktoré zjednocujú parametre prvkov infraštruktúry, teda zaťažiteľnosť mostov, priechodný prierez, elektrické napájanie, zabezpečovacie zariadenie, dĺžka staničných koľají a podobne a tiež zvýšenie výkonnosti trate,“ poznamenala M. Pavlíková.


  1. Tomáša zatkli pre drogy 2 498
  2. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 958
  3. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 639
  4. Zmeny v autobusoch 318
  5. Legendárna Kamenná chata aj po rekonštrukcii zostane kamenná 155
  6. Marek Uram zahviezdil aj v Rázusovie dome 96
  7. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 81
  8. Parkovisko pred stanicou otvoria pre všetky taxislužby v meste 54
  9. Železničnú zastávku na okraji mesta ničia najmä vandali Foto 52
  10. Projekt novej mestskej plavárne sa zasekol 36

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Tomáša zatkli pre drogy

Vo štvrtok 14. decembra vo večerných hodinách vykonala polícia policajnú akciu, počas ktorej zatkla 26-ročného Tomáša z Liptovského Mikuláša.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Zmeny v autobusoch

Mala by sa zlepšiť nadväznosť na vlaky, uľahčí ľuďom dochádzanie za prácou, do školy a k lekárom.

Legendárna Kamenná chata aj po rekonštrukcii zostane kamenná

Kamenná chata pod Chopkom sa pre svoju neopakovateľnú atmosféru stala takmer kultovým miestom. V súčasnosti je zatvorená, majitelia ju zväčšujú a modernizujú.

Blízke regióny

Konečne! Kníhkaviareň aj v Martine

V rodnom Martine už ponúka svoje služby najnovší Martinus aj s kníhkaviarňou.

Mapa bola starovekým GPS, treba po nej prejsť prstom

Prvým GPS budú možno naši pravnuci nazývať mapy a atlasy, vďaka ktorým sme ešte nedávno dokázali precestovať celý svet. Túto a aj iné pravdy si môžete pozrieť na výstave Prstom po mape, ktorú sprístupnili v Literárnom múzeu SNK.

Tragická nehoda v Štiavniku. Žena nemala reflexné prvky

Polícia opakovane upozorňuje chodcov na potrebu používania reflexných prvkov.

Na Orave už niet hutníkov, firma siahla po cudzincoch

Nezamestnanosť láme pozitívne rekordy, čo zamestnávateľom komplikuje situáciu so získavaním pracovnej sily. Aj firmy na Orave sa musia obzerať po zahraničí. Už zamestnávajú takmer sto ľudí z krajín mimo Európskej únie.

Veľké dopravné zmeny v centre Žiliny. Nad železničnou stanicou postavia cestný nadjazd

Počas výstavby zostane križovatka ulíc 1. mája a Hviezdoslava v prevádzke. Práce potrvajú jeden a pol roka.

Všetky správy

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

Fico priznal, že kandidovať na prezidenta bola chyba. Kollára nazval pedofilom

Premiér tvrdí, že Smer má potenciál vyhrať ďalšie parlamentné voľby.

Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Mimozemská loď? Pri čudnom objekte pochybujú aj vedci

Cez našu slnečnú sústavu preletelo teleso, ktoré prišlo z veľkej diaľky.