KVAČANY. Základná škola v Kvačanoch je spádovou pre deti z desiatich liptovský obcí na pravom brehu Liptovskej Mary. Riaditeľkou je Mária Rypáková.
„Nechceli sme sa len pasívne pridať k davu. Jedenástimi požiadavkami sme chceli poukázať na fakt, že každá škola, má okrem všeobecných, aj svoje vlastné špecifické problémy. Pri ich sformulovaní sme preto vychádzali z toho, čo nám chýba,“ vysvetlila rozhodnutie riaditeľka.
V Kvačanoch z iniciatívy učiteľov navrhli napríklad zjednotiť spôsob financovania základného školstva, financovať štátom pozíciu školského psychológa a školského špeciálneho pedagóga na každej základnej škole, ale aj aby sa vo vzdelávaní žiakov nenadhodnocoval výkon, ale aby sa žiaci učili tímovej práci.
Svoje požiadavky zverejnili kvačianski učitelia nielen na školskom webe, ale aj na internetovej stránke Iniciatívy slovenských učiteľov. Požiadavky pedagógov z Kvačian a aj ich vstup do neobmedzeného štrajku podporuje aj väčšina rodičov.
Žiaci z prvého stupňa majú zabezpečené vyučovanie podľa rozvrhu v náhradnom režime. Žiakom druhého stupňa udelilo vedenie školy od pondelka 25. januára do stredy 27. januára voľno. V prevádzke nie je ani školský klub detí.
Okrem všeobecne zverejnených požiadaviek Iniciatívy učiteľov pedagógovia Základnej školy v Kvačanoch navrhujú riešiť aj nasledovné požiadavky.
Návrhy požiadaviek učiteľov Základnej školy v Kvačanoch
1. Zjednotiť spôsob financovania základného školstva.
2. Vo vzdelávaní žiakov nenadhodnocovať výkon, ale učiť žiakov tímovej práci. Reagovať na nové trendy vo vzdelávaní vyplývajúce z najnovších výskumov, a teda zaviesť program Vysoko efektívneho učenia, aplikovať rešpektujúce princípy a mozgovo kompatibilné vzdelávanie v nadväznosti na zmeny a potreby spoločnosti v 21. storočí.
3. Pre zoptimalizovanie podmienok výchovno-vzdelávacieho procesu je potrebné škole prideliť školský minibus a financovať jeho prevádzku.
4. Financovať štátom pozíciu školského psychológa a školského špeciálneho pedagóga na každej základnej škole.
5. Financovať štátom pozíciu školského technika, ktorý bude zabezpečovať bezporuchový chod internetovej siete školy, prevádzku výpočtovej techniky a ďalších odborných učebných pomôcok.
6. Športové a voľnočasové aktivity pre žiakov zakomponovať do celodenného režimu vyučovacieho procesu školy tak, že štát bude hradiť kompletné krytie ich personálnych, prevádzkových a materiálnych nákladov.
7. Pravidelne mapovať a monitorovať nové potreby deti a mladých ľudí s ich následným riešením.
8. Od 55. roku života pedagóga ( prípadne po 30. rokoch pedagogickej praxe) do jeho odchodu na dôchodok garantovať učiteľovi 100% mzdu pri zníženom úväzku na 15 hodín týždenne. Vzniknutý pracovný priestor bude venovať odovzdávaniu svojich pedagogických skúseností začínajúcim učiteľom, práci na metodických materiáloch, tvorbe učebníc, či iných odborných publikácií.
9. Vypracovať a dôsledne štátom dodržiavať sociálny program pre učiteľov a opäť prostredníctvom zákona učiteľom garantovať rekondičné pobyty platené štátom 1x za dva roky.
10. V oblasti podpory rodiny štátom zriadiť a financovať Večerné školy rodičov, v ktorých rodičom hľadajúcim pomoc a podporu umožní štát bezplatné odborné vzdelávanie v oblasti rodičovstva.
11. Integráciu žiakov s poruchami učenia i žiakov s mentálnym postihom riešiť v základných školách formou špecializovaných tried bez toho, aby boli práva jednej skupiny žiakov nadradené právam ostatných žiakov.
ZŠ Kvačany