LIPTOVSKÝ HRÁDOK. Viac ako sedemdesiatročný most ponad Belú spája Liptovský Hrádok s obcou Liptovský Peter. Využívajú ho školáci, pracujúci a všetci, ktorí chodia z okolitých dedín do Liptovského Hrádku, alebo vodiči idúci z mesta do Tatier či na diaľnicu.
Petranský most aj cesta II/537 sú majetkom krajskej samosprávy a na rekonštrukciu je už niekoľko rokov spracovaný projekt a vydané stavebné povolenie. Momentálne prebieha verejné obstarávanie a práce by sa mali začať v lete alebo na jeseň.
Do opravy investujú milión a pol eur
„Rekonštrukcia mosta ponad Belú bude v roku 2016 jednou z najvýznamnejších a najrozsiahlejších aktivít v Liptove. Obnova vo výške 1,5 milióna eur prinesie vodičom pohodlnejší a kvalitnejší prejazd a zároveň zvýši životnosť objektu,“ povedala hovorkyňa ŽSK Lenka Zateková.
Dodala, že ďalšia investícia 250-tisíc eur pôjde do rekonštrukcie cesty III. triedy medzi liptovskou obcou Lúčky a Osádkou na Orave.
Cestu rozšíria, chodník zúžia
Projekt rekonštrukcie mosta počíta s rozšírením vozovky a chodníky, ktoré sa zúžia, už nebudú slúžiť peším, ale iba údržbe. Okrem vozovky a jej podložia plánuje správca komplexne opraviť konštrukciu mosta aj zábradlia.
Most by mal byť podľa primátora Liptovského Hrádku Branislav Trégera v prevádzke aj počas rekonštrukcie.
„Premávka by mala byť počas prác v polovičnom profile riadená semafórom,“ informoval.
Chceli ho vyhodiť do vzduchu
Petranský most postavili v roku 1941 pracovné jednotky v rámci Hilterových plánov. Odvtedy sa na ňom žiadne zásadné opravy nerobili, len čadičové kocky pokryli asfaltovým kobercom.
V archívnych materiáloch sa uvádza, že počas zábavy s vojakmi nemeckého Wehrmachtu sa Štefanovi Orfánusovi z Liptovského Petra podarilo zistiť, čo všetko plánujú pri svojom ústupe zlikvidovať. Okrem vojenských a iných objektov plánovali odstrániť aj vtedy ešte nový most ponad rieku Belú.
Hneď na druhý deň Štefan Orfánus povedal o plánoch nemeckých vojakov partizánskemu oddielu Vysoké Tatry. Tí sa rozhodli Nemcom plán prekaziť. Potrebovali prerušiť elektrické vedenie, ktoré viedlo k náloži umiestnenej pod mostom.
Na akciu sa podujal Pavel Alexejevič Kolesnikov, ktorému sa elektrické vedenie podarilo prerušiť. Došlo k silnej prestrelke, v ktorej pre záchranu mosta zahynulo jedenásť mladých partizánov.
Na znak vďaky a úcty im vybudoval Zväz protifašistických bojovníkov malý pamätník, na ktorý umiestnili pamätnú tabuľu.
V roku 2011 urobil správca mosta aj čiastočnú opravu pravej časti betónového zábradlia.