DEMÄNOVSKÁ DOLINA. Organizátori upravujú snehovú pokrývku a postavili tribúnu v cieľovom priestore. Niekoľko dní pred štartom Svetového pohára v Jasnej už cítiť atmosféru pretekov.
Zjazdovku číslo jeden, kde budú marcové preteky, organizátori šetrili. Slovenské lyžiarky Veronika Velez-Zuzulová a Petra Vlhová trénovali na vedľajšom kopci a majstrovskú trať si prvýkrát vyskúšali uplynulý piatok.
Počas tréningu fúkal silný vietor
„Som rada, že konečne máme poriadnu zimu. Je vždy lepšie, keď sneží. Hlavne nech neprší. Podmienky boli výborné,“ uviedla slovenská lyžiarka Veronika Velez-Zuzulová počas tréningu.
Do Nízkych Tatier prišla po paralelnom slalome v Štokholme. „Dva týždne som klasický slalom netrénovala. Takže teraz som sa trochu zohriala,“ dodala.
Petra Vlhová mala tréning pred svojou skúsenejšou krajankou. Ten absolvovala na kopci, kde pred troma rokmi získala titul juniorskej majsterky sveta.
„Podmienky boli trochu horšie. Fúkal silný vietor a bola aj poriadna zima. Robíme však zimný šport, tak to k tomu asi patrí,“ skonštatovala v dobrej nálade.
V Nízkych Tatrách sa už pripravovali aj francúzska či rakúska výprava. Najväčšie americké hviezdy Lindsey Vonnová a Mikaela Shiffrinová mali na Slovensko doraziť v pondelok.
Preveril pripravenosť terénu
V Jasnej bola posledné dni teplota štyri stupne pod nulou. Organizátori sú napriek pretrvávajúcemu teplému počasiu optimisti.
Do lyžiarskeho strediska pod Chopkom prišiel uplynulý týždeň aj technický delegát Medzinárodnej lyžiarskej federácie (FIS) Bohumír Zeman, kontroloval stav snehu na zjazdovke.
Zaujímavosťou je, že práve B. Zeman získal v Jasnej v roku 1974 na majstrovstvách Európy juniorov v alpskom lyžovaní bronz v slalome. Teraz prišiel ako technický delegát, aby preveril pripravenosť terénu pred pretekmi.
Povedal, že snehová podložka musí byť kompaktná a aby sa jednotlivé vrstvy neodlišovali. To znamená, že to musí byť dobre prepracované v hĺbke 30 až 40 centimetrov.
„Žiadnu zábranu, aby sa tu konal Svetový pohár, som si nevšimol,“ dodal.
Zjazdovky upravovali aj vojaci
Bývalý traťový veliteľ si pamätá, ako sa tréneri a vedúci družstiev, ale aj pretekári sťažovali, že Alpy v roku 1979, keď sa v Jasnej konal prvý svetový pohár, trpeli nedostatkom snehu.
„Predchádzajúce kolá, na ktorých lyžiari v Alpách štartovali, podľa nich odjazdili na slabo zasnežených tratiach a poslední pretekári išli doslova po tráve a kameňoch. Naopak, trate pod Chopkom boli bohato zasnežené. Na zjazdovky sme mohli nahrnúť veľké množstvo snehu, počasie nám vtedy veľmi prialo a mohli sme lyžiarom pripraviť kvalitné podmienky. Prví aj poslední štartujúci mali takmer rovnaké podmienky na trati,“ povedal.
Na úprave zjazdoviek pracovalo asi tristopäťdesiat ľudí. Prevažne to boli vojaci a dobrovoľní členovia horskej služby.
Organizátori nemali vtedy toľko umelo zasnežovaných tratí ako dnes. Sneh nosili z okolia a po plechových žľaboch ho spúšťali na zjazdovku. Potom ho upravovali či robili z neho rôzne technické doplnky.
„Tréner švajčiarskych lyžiarov nám raz poradil, aby sme pre spestrenie divákov postavili pri medzistanici na Rovnej holi asi dva a pol metrový skok.
Ľudia mohli pohodlne popod skok prechádzať cez zjazdovku, neohrozovali pretekárov a nerozrývali im vyjazdenú stopu,“ pochvaľoval si vynikajúce technické riešenie švajčiarskeho trénera traťový veliteľ.