Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Cesta cez Čertovicu naštartovala postupné vyľudňovanie Bocí

Čertova svadba je najvyšším horským priechodom na Slovensku. Ľuďom z blízkych dedín zmenila život. Zmenili sa aj dediny samotné.

Celkom na stavbe robilo od 1000 do 1500 ľudí.Celkom na stavbe robilo od 1000 do 1500 ľudí. (Zdroj: Z KNIHY VLASTIVEDNÁ MONOGRAFIA VYŠNÁ A NIŽNÁ BOCA)

Pre Liptov, ktorý takmer zo všetkých strán obkolesujú hory, boli cesty obzvlášť dôležité. Z východu na západ vedie pomerne dostupná cesta. Diaľnica D1 kopíruje starú historickú cestu. Spojenie severu s juhom tak jednoduché nie je a ani v minulosti nebolo. Pri putovaní medzi Budapešťou a Krakovom museli cestujúci prekonávať na koňoch, vozoch či peši vysoké horské masívy.

Majetnejší mali vlastné vozy alebo sane, chudobnejší si museli pri dlhých cestách platiť povozníkov, a ak nemali ani toľko, museli sa spoľahnúť iba na vlastné nohy. Deti z dedín dochádzali do škôl pešo, rovnako aj ľudia za prácou alebo obchodníci za jarmokmi.

Tri priechody, tri prvenstvá

Kedysi chodili po prašných či blatistých cestách, dnes po asfaltkách. Liptákov spájajú so sieťou slovenských a medzinárodných ciest tri horské priechody. Huty spájajú Oravu s Liptovom cez Holicu v Chočských vrchoch. S Horehroním spája región Donovaly na pomedzí Veľkej Fatry a Nízkych Tatier. Druhý horský priechod prepája Hore-hronie s Liptovom viac východnejšie, cez Nízke Tatry sa tiahne štátna cesta, ktorá prekonáva Čertovicu.

Všetkým patrí prvenstvo. Čertovica je najvyšším horským priechodom na Slovensku, Huty sú zas najmladším a Donovaly najvyťaženejším.

Chodili úzkymi cestičkami cez lesy

Miesto, kde sa spájajú cesty z Liptova a Horehronia, je častým motívom povestí. Staré chýry možno nie sú ďaleko od pravdy. Vraj tam tak fúkalo, akoby sa priamo v sedle ženili čerti alebo tam sídlil samotný vietor. Z toho pochádza aj názov Čertovica.

Horský priechod má v najvyššom bode 1238 metrov nad morom. Spája mestá Liptovský Hrádok a Brezno, dediny Vyšná Boca na liptovskej strane a Jarabá na Horehroní.

Po zániku baníctva sa na Bociach žilo ťažko. Miestnym chýbalo poriadne prepojenie s okolitým svetom, aby mohli za zárobkami ľahšie dochádzať.

Spojenie s Horehroním a Liptovom cez lesy okolo Čertovice existovalo už dávnejšie ako dnešná asfaltová cesta. Šlo skôr o chodníky či cestičky cez lesy. Ľudia vždy hľadali najdostupnejšie spôsoby na prekonávanie vzdialeností.

Vtedajšie cesty cez priesmyk boli užšie ako dnes, museli stačiť hlavne koňom s vozmi. V porovnaní so súčasnou trasou boli kratšie, ale prudšie. Kone potom oddychovali vo vozárni v Malužinej, kde bol aj hostinec.

„Ešte predtým, ako sa postavila asfaltová cesta, chodili Bocania na zábavy do Jarabej a mládenci z Jarabej na zábavy na Bocu. Spomínam na starú Bocianku, ktorá hovorila, že za Čertovicou nikdy nebola, pretože hore viedli pristrmé cesty,“ opísala etnologička Iveta Zuskinová, ktorá pochádza z Vyšnej Boce.

Čertovicu stavali aj chlapi z Bocí

Úľavou pre tamojších ľudí bola súkromná autobusová linka medzi Bocami a Kráľovou Lehotou, premávala od roku 1931.

„Oveľa významnejšou udalosťou bola výstavba novej štátnej cesty, ktorá mala spojiť Liptov s Horehroním cez horské sedlo Čertovica. Stavba bola rozvrhnutá do štyroch úsekov a uskutočnila sa v rokoch 1936 až 1942. Realizovala ju firma Ing. Bartu a Ing. Holého zo Spišskej Novej Vsi. Pracovalo na nej 1000 až 1500 robotníkov a rôznych špecialistov. Boli medzi nimi aj všetci práceschopní Bocania,“ napísal Ivan Botík v monografii Vyšná a Nižná Boca.

V Jarabej bol pracovný tábor

Cestu cez sedlo Čertovica stavali za Slovenského štátu. Okrem miestnych chlapov sa na jej výstavbe podieľali aj Rómovia, ktorí boli za základe diskriminačných zákonov zaradení do pracovných útvarov.

V Jarabej v roku 1942 zriadili pracovný útvar a jeho zriadenci stavali cestu v úseku od Čertovice na Mýto pod Ďumbierom. V neľudských podmienkach bez náhradného oblečenia, základnej hygieny a stravovania tam pracovalo 73 zriadencov, Rómov a asociálov. V zime toho istého roka tábor zrušili.

Nadácia Martina Šimečku vlani žiadala v rámci projektu Genocída Rómov očami mladých umelcov o peniaze na prípravu ideového zámeru pamätníka, ktorý mal pripomínať nútené práce Rómov. Zámer plánovali dotiahnuť osadením pamätníka alebo tabule.

Zjednodušila vyľudňovanie doliny

Nová cesta poskytla Bocanom možnosť rýchlejšieho a pravidelného spojenia medzi okolitým aj vzdialeným svetom.

„Zároveň sprístupnila údolie, ako aj centrálnu časť Nízkych Tatier pre v tom čase rozbiehajúce sa športové a turisticko-rekreačné záujmy,“ opísal Botík.

Ja jednej strane znamenala rozvoj turizmu a ľahšie spojenie so svetom, ale na druhej strane hľadali a našli jednoduchšie a výhodnejšie zdroje obživy.

„Ľudia nielen dochádzali, ale sa aj sťahovali za prácou a ľahším životom inde. Začalo sa postupné vyľudňovanie Bocí.

Cesta sa zosypala do starých štôlní

Keď sa postavila cesta, začali sa stavať chaty a hotely, s nimi nastúpil rozmach turistiky, chatárčenia a lyžovania.“

Menej skúsení vodiči sa Čertovici v zime radšej vyhýbajú, z breznianskej strany je veľké, takmer 800-metrové prevýšenie. Najvyšší bod je pri motoreste Čertovica vo výške 1232 metrov nad morom. Dopravu na ceste pred šiestimi rokmi skomplikovali prepady, keď sa zosypalo podložie do starých banských štôlní.

Problémy robili a stále robia lavíny. Cestu I/79 vrátane horského priechodu dnes spravuje Slovenská správa ciest.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Aký dojazd s vaším autom reálne potrebujete? Praktická pomôcka
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  2. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  3. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  7. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  9. Behind every successful business lies a set of skilled people
  10. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 22 412
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 051
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 308
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 371
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 10 151
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 8 120
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 328
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 983
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 679
  10. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 5 232
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Medveď na paši.

Štátna ochrana prírody chce zisťovať okolnosti nešťastia.


8 h
ILUSTRAČNÉ FOTO

Bol by to prvý prípad na Slovensku, kedy medveď zabil človeka.


14. jún

Pozrite si MY športujeme.


20 h

Ministerstvo zdravotníctva koncom mája predstavilo zámer reformy siete nemocníc. Ich presné rozdelenie do piatich kategórií zatiaľ nezverejnilo, hovorí o ňom opozičná strana Hlas.


14. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K príčine smrti sa vyjadria, až keď budú k dispozícii laboratórne výsledky. Predbežne to s očkovaním nesúvislo.


12 h

Bol by to prvý prípad na Slovensku, kedy medveď zabil človeka.


14. jún

Predškoláka musel previezť vrtuľník.


16 h

Varil v michelinských reštauráciách, aj pre arabského princa. Teraz sa usadil v Nitre, v hoteli Capital na Farskej ulici, a buduje si tu kuchyňu presne podľa svojich predstáv.


re 14. jún

Už ste čítali?