Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Cesta cez Čertovicu naštartovala postupné vyľudňovanie Bocí

Čertova svadba je najvyšším horským priechodom na Slovensku. Ľuďom z blízkych dedín zmenila život. Zmenili sa aj dediny samotné.

Celkom na stavbe robilo od 1000 do 1500 ľudí.Celkom na stavbe robilo od 1000 do 1500 ľudí. (Zdroj: Z KNIHY VLASTIVEDNÁ MONOGRAFIA VYŠNÁ A NIŽNÁ BOCA)

Pre Liptov, ktorý takmer zo všetkých strán obkolesujú hory, boli cesty obzvlášť dôležité. Z východu na západ vedie pomerne dostupná cesta. Diaľnica D1 kopíruje starú historickú cestu. Spojenie severu s juhom tak jednoduché nie je a ani v minulosti nebolo. Pri putovaní medzi Budapešťou a Krakovom museli cestujúci prekonávať na koňoch, vozoch či peši vysoké horské masívy.

Majetnejší mali vlastné vozy alebo sane, chudobnejší si museli pri dlhých cestách platiť povozníkov, a ak nemali ani toľko, museli sa spoľahnúť iba na vlastné nohy. Deti z dedín dochádzali do škôl pešo, rovnako aj ľudia za prácou alebo obchodníci za jarmokmi.

Tri priechody, tri prvenstvá

Kedysi chodili po prašných či blatistých cestách, dnes po asfaltkách. Liptákov spájajú so sieťou slovenských a medzinárodných ciest tri horské priechody. Huty spájajú Oravu s Liptovom cez Holicu v Chočských vrchoch. S Horehroním spája región Donovaly na pomedzí Veľkej Fatry a Nízkych Tatier. Druhý horský priechod prepája Hore-hronie s Liptovom viac východnejšie, cez Nízke Tatry sa tiahne štátna cesta, ktorá prekonáva Čertovicu.

Všetkým patrí prvenstvo. Čertovica je najvyšším horským priechodom na Slovensku, Huty sú zas najmladším a Donovaly najvyťaženejším.

Chodili úzkymi cestičkami cez lesy

Miesto, kde sa spájajú cesty z Liptova a Horehronia, je častým motívom povestí. Staré chýry možno nie sú ďaleko od pravdy. Vraj tam tak fúkalo, akoby sa priamo v sedle ženili čerti alebo tam sídlil samotný vietor. Z toho pochádza aj názov Čertovica.

Horský priechod má v najvyššom bode 1238 metrov nad morom. Spája mestá Liptovský Hrádok a Brezno, dediny Vyšná Boca na liptovskej strane a Jarabá na Horehroní.

Po zániku baníctva sa na Bociach žilo ťažko. Miestnym chýbalo poriadne prepojenie s okolitým svetom, aby mohli za zárobkami ľahšie dochádzať.

Spojenie s Horehroním a Liptovom cez lesy okolo Čertovice existovalo už dávnejšie ako dnešná asfaltová cesta. Šlo skôr o chodníky či cestičky cez lesy. Ľudia vždy hľadali najdostupnejšie spôsoby na prekonávanie vzdialeností.

Vtedajšie cesty cez priesmyk boli užšie ako dnes, museli stačiť hlavne koňom s vozmi. V porovnaní so súčasnou trasou boli kratšie, ale prudšie. Kone potom oddychovali vo vozárni v Malužinej, kde bol aj hostinec.

„Ešte predtým, ako sa postavila asfaltová cesta, chodili Bocania na zábavy do Jarabej a mládenci z Jarabej na zábavy na Bocu. Spomínam na starú Bocianku, ktorá hovorila, že za Čertovicou nikdy nebola, pretože hore viedli pristrmé cesty,“ opísala etnologička Iveta Zuskinová, ktorá pochádza z Vyšnej Boce.

Čertovicu stavali aj chlapi z Bocí

Úľavou pre tamojších ľudí bola súkromná autobusová linka medzi Bocami a Kráľovou Lehotou, premávala od roku 1931.

„Oveľa významnejšou udalosťou bola výstavba novej štátnej cesty, ktorá mala spojiť Liptov s Horehroním cez horské sedlo Čertovica. Stavba bola rozvrhnutá do štyroch úsekov a uskutočnila sa v rokoch 1936 až 1942. Realizovala ju firma Ing. Bartu a Ing. Holého zo Spišskej Novej Vsi. Pracovalo na nej 1000 až 1500 robotníkov a rôznych špecialistov. Boli medzi nimi aj všetci práceschopní Bocania,“ napísal Ivan Botík v monografii Vyšná a Nižná Boca.

V Jarabej bol pracovný tábor

Cestu cez sedlo Čertovica stavali za Slovenského štátu. Okrem miestnych chlapov sa na jej výstavbe podieľali aj Rómovia, ktorí boli za základe diskriminačných zákonov zaradení do pracovných útvarov.

V Jarabej v roku 1942 zriadili pracovný útvar a jeho zriadenci stavali cestu v úseku od Čertovice na Mýto pod Ďumbierom. V neľudských podmienkach bez náhradného oblečenia, základnej hygieny a stravovania tam pracovalo 73 zriadencov, Rómov a asociálov. V zime toho istého roka tábor zrušili.

Nadácia Martina Šimečku vlani žiadala v rámci projektu Genocída Rómov očami mladých umelcov o peniaze na prípravu ideového zámeru pamätníka, ktorý mal pripomínať nútené práce Rómov. Zámer plánovali dotiahnuť osadením pamätníka alebo tabule.

Zjednodušila vyľudňovanie doliny

Nová cesta poskytla Bocanom možnosť rýchlejšieho a pravidelného spojenia medzi okolitým aj vzdialeným svetom.

„Zároveň sprístupnila údolie, ako aj centrálnu časť Nízkych Tatier pre v tom čase rozbiehajúce sa športové a turisticko-rekreačné záujmy,“ opísal Botík.

Ja jednej strane znamenala rozvoj turizmu a ľahšie spojenie so svetom, ale na druhej strane hľadali a našli jednoduchšie a výhodnejšie zdroje obživy.

„Ľudia nielen dochádzali, ale sa aj sťahovali za prácou a ľahším životom inde. Začalo sa postupné vyľudňovanie Bocí.

Cesta sa zosypala do starých štôlní

Keď sa postavila cesta, začali sa stavať chaty a hotely, s nimi nastúpil rozmach turistiky, chatárčenia a lyžovania.“

Menej skúsení vodiči sa Čertovici v zime radšej vyhýbajú, z breznianskej strany je veľké, takmer 800-metrové prevýšenie. Najvyšší bod je pri motoreste Čertovica vo výške 1232 metrov nad morom. Dopravu na ceste pred šiestimi rokmi skomplikovali prepady, keď sa zosypalo podložie do starých banských štôlní.

Problémy robili a stále robia lavíny. Cestu I/79 vrátane horského priechodu dnes spravuje Slovenská správa ciest.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Home (ale aj) Office
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  2. Bezbariérové vozidlo
  3. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  4. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Zelená Bratislava
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Ruža zmeny
  9. Úpravy automobilov pre ZŤP
  10. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 711
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 143
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 710
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 721
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 118
  6. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 11 276
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 9 547
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 081
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 079
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 019
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Rozbehnutý Tatran pozastavila až pandémia

Po výborne rozbehnutej 10-zápasovej futbalovej bilancii bez prehry pre druholigový MFK Tatran Liptovský Mikuláš mu dočasnú stopku vystavila koronavírusová pandémia.

Je otázne či Tatran v tohto sezónnej jesennej časti ešte zažije ligovú atmosféru.

V mimoriadnych situáciách bude mesto spolupracovať s akadémiou

Mesto Liptovský Mikuláš bude v mimoriadnych situáciách spolupracovať s Akadémiou ozbrojených síl generála Milana Rastislava Štefánika.

Chladiarenské rúry sú už položené na svojom mieste

Rozsiahla rekonštrukcia ľadovej plochy bude čoskoro hotová.

Chladiarenské rúry sú už na svojom mieste.

GRAFY: Ako sa vyvíja pandémia na Liptove

Rekordný prírastok zaznamenal v nedeľu okres Ružomberok.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Vojaci kontrolujú miesta určené na testovanie Oravcov

Samosprávy musia do piatka rána pripraviť priestory, kde sa uskutočnia odbery. Oravcov budú testovať trikrát.

Už ste čítali?