Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Predchodcom dnešnej cesty cez Donovaly bol obávaný Veľký Šturec

Medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou putovali obchodníci od nepamäti. Nechodili tak ako dnes autá a kamióny cez Donovaly, ale cez obávaný horský priechod Veľký Šturec.

Kedysi v hoteli Šturec panoval čulý ruch zastavovali sa v ňom pocestní pred náročným výstupom aj po ňom.Kedysi v hoteli Šturec panoval čulý ruch zastavovali sa v ňom pocestní pred náročným výstupom aj po ňom. (Zdroj: ARCHÍV OBCE MOTYČKY)

Hlavný hrebeň Veľkej Fatry prekonávali cestou cez Liptovské Revúce, vo Vyšných Revúcach sa začínalo prudké a kľukaté stúpanie do sedla Veľký Šturec s nadmorskou výškou 1010 metrov. Po rovnako kľukatej ceste potom klesali nadol a na dnešnú cestu sa napojili až pri obci Motyčky. Cesty cez Veľký a Malý Šturec dal vybudovať Ján Turzo v roku 1496, aby mohol prevážať čiernu meď.

Zaujímavosťou je, že aj táto cesta mala svoju staršiu predchodkyňu. Pôvodne sa nechodilo ani cez Donovaly, ani cez Veľký Šturec, ale cez Horný Jelenec, po starobylej stredovekej ceste dolinou Chytô a cez osadu Prašnica. Hlavný hrebeň Veľkej Fatry prekonávala vo Východnom Prašnickom sedle, potom klesala nadol do Suchej doliny a Liptovských Revúc. V starých mapách sa označuje ako Der alte liptauer Weeg, teda Stará cesta do Liptova. Dnes tadiaľ vedie žlto značkovaný turistický chodník.

Prečítajte si tiež: Cesta cez priechod Huty mala byť pôvodne vojenskou skrýšou Čítajte 

„V skale pod Prašnickým sedlom je vysekaný zásek a aj dnes na jeho ľavej strane je dobre viditeľný vysekaný otvor, ktorý slúžil ako ložisko pre hriadeľ rumpálu. Po ceste putovali ťažké furmanské vozy naložené starohorskou striebornou a špaňodolinskou medenou rudou do huty v Mogileve pri Krakove,“ opisuje Stručný sprievodca Starými horami.

Cesta cez Veľký Šturec bola mimoriadne prudká, kľukatá a nebezpečná. Revúčania sa vypracovali aj pre svoju odľahlú polohu na skúsených povozníkov. Svoje služby zdokonaľovali aj pri preprave cestujúcich cez sedlo.

Do kopca im pomáhali revúcke kone a povoznící

„S vozmi chodievali do všetkých miest Uhorska. Ich služby využívali aj liptovskí murári a oravskí plátenníci. Revúčania sa neskoršie živili aj najímaním svojich koní na prekonanie kľukatého stúpania cez Šturec. Keď sa postavila nová cesta cez Donovaly, Košicko-bohumínska železnica a úzkokoľajka z Ružomberka do Korytnice, Revúčania prišli o svoju zárobkovú činnosť,“ priblížila časť histórie Liptovských Revúc ich starostka Janka Šimová.

Zastavovali sa v motoreste v Motyčkách

Stará trasa cez Veľký Šturec ovplyvnila aj život v Motyčkách. Vozy a neskôr aj autá tu odbočovali pri vtedajšom hoteli Šturec, kde sa zastavovali občerstviť pred náročnou cestou alebo po nej.

„Dôležitá pre nás bola preprava tovarov z juhu na sever, obchod s drevom a dreveným uhlím. Historický prechod bol zaujímavý aj preto, že umožňoval vyvážanie u nás tkaných kapcov do severných okresov,“ opísal starosta Motyčiek Maroš Lacko.

Pod asfaltom sú stále mačacie hlavy

Staršie generácie si stále pamätajú na starú cestu cez Liptovské Revúce, Veľký Šturec a Motyčky.

„Liptov vtedy patril pod Stredoslovenský kraj s hlavným mestom v Banskej Bystrici. Chýbalo nám poriadne a bezpečné prepojenie s naším krajským mestom,“ opísal Ondrej Kuchárik, ktorý pracoval na ČSAD v Liptovskom Mikuláši.

„Trasu nechcel a nemohol robiť hocikto, nasadzovali sme iba tých najskúsenejších šoférov. V niektorých úsekoch musel autobus cúvať, aby sa dostal hore či dole. Šoféri niesli ťažkú zodpovednosť za cudzie ľudské životy, boli to skutočne obdivuhodné výkony,“ zaspomínal. V zákrutách bola na ceste položená dlažba z mačacích hláv.

Prečítajte si tiež: Cesta cez Čertovicu naštartovala postupné vyľudňovanie Bocí Čítajte 

„Kocky lepšie zdržali šmýkanie, boli odolnejšie ako jednoliaty povrch,“ vysvetlil Kuchárik. Doplnil, že neskôr sa na celú cestu položil asfalt. „Málokto ale vie, že pod ním sa v zákrutách stále nachádzajú mačacie hlavy.“

Stará cesta cez Veľký Šturec sa dnes využíva ako cyklotrasa. Odvážnejší šoféri s pohonom štyroch kolies si môžu zopakovať adrenalín z cesty cez prudké zákruty aj dnes. Cesta sa ale neudržiava, asfalt sa rozpadol a strieda sa s prašnými úsekmi.

Cesta znamenala pre Donovaly stavebný boom

Dnes vedie hlavná cesta cez Donovaly, v minulosti sa končila na Korytnici z liptovskej strany a na Donovaloch z banskobystrickej strany.

Postavili ju medzi rokmi 1958 až 1962. „Dovtedy viedla do Donovál stará historická cesta cez Motyčky smerom k nám,“ povedal starosta Donovál Miroslav Daňo. Spojenie severného a stredného Slovenska naštartovalo v obci všestranný rozvoj.

„V roku 1936 postavili u nás prvý Športhotel. Slúžil vyššej spoločnosti a prístup, najprv iba kočmi, bol iba z Banskej Bystrice. Aj preto sa tlačilo na potrebu výstavby cesty, aby sa sprístupnila rekreačne zaujímavá oblasť,“ doplnil starosta Daňo. Po výstavbe novej cesty nastal na Donovaloch stavebný boom.

Najvyťaženejší, a preto najnehodovejší

Horský priechod Donovaly je dnes najvyťaženejším na Slovensku. Cez zimu ho často odstavia skrížené kamióny. Pre intenzívnu dopravu mu vodiči dávajú aj prívlastok najnebezpečnejší.

Horský priechod má v najvyššom bode nadmorskú výšku 960 metrov. Prechádza ním štátna cesta prvej triedy a spadá pod Slovenskú správu ciest.

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 204
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 356
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 5 216
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 953
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 752
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 149
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 1 738
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 190

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  2. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo byváleho krajského predsedu OĽANO v Žiline
  4. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  5. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  6. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  7. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  8. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 465
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 431
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 894
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 921
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 544
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 535
  7. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 256
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 193
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Strihanie pásky. Zľava Filip Pudiš, Igor Pudiš a Milan Kašák.

Dnes už smelo možno povedať, že futbalový štadiónik v Liptovskej Teplej má slušnú infraštruktúru. Aj vďaka novej tribúne, ktorú pred pár dňami oficiálne dali do užívania.


Ján Svrček 13 h
Na mieste sú informačné tabule, ale aj drevené zábrany. Tie nedávno obnovili.

Výstup na Ďumbier má dve trasy. Letnú a zimnú. Kým letná platí pod Ďumbierom, zimná uzávera sa na ďalších nízkotatranských chodníkoch končí.


19 h
Cvyklo pohár a novinka v jeho seriály - Porubský vrchár

Cvyklo pohár, séria MTB Liptova, má za sebou už svoje druhé kolo, ktoré bolo zároveň novinkou tohto ročníka. Prebiehalo v Závažnej Porube a nieslo názov Porubský vrchár.


27. jún
Víťazný tím 8. ligy - OŠK Podtureň.

Futbalisti z Podturne po tom, čo klesli do poslednej súťaže, 8. ligy, mali jednoznačný cieľ – vrátiť sa do sedmičky. Počas sezóny kvalitu potvrdzovali a jednoznačne v nej dominovali.


27. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ďalší duchovný, ktorý pôsobil v tej istej oravskej farnosti, na svoj trest čaká.


14 h

Priehradu ešte len napúšťajú po rozsiahlej rekonštrukcii. Je mimo prevádzky.


15 h

V obci Zákopčie odstraňujú následky po ničivej povodni.


27. jún

Všetky metódy plašenia zlyhali.


a 1 ďalší 27. jún

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  2. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo byváleho krajského predsedu OĽANO v Žiline
  4. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  5. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  6. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  7. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  8. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 465
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 431
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 894
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 921
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 544
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 535
  7. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 3 256
  8. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 193
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu