Utorok, 18. február, 2020 | Meniny má Jaromír

Predchodcom dnešnej cesty cez Donovaly bol obávaný Veľký Šturec

Medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou putovali obchodníci od nepamäti. Nechodili tak ako dnes autá a kamióny cez Donovaly, ale cez obávaný horský priechod Veľký Šturec.

Kedysi v hoteli Šturec panoval čulý ruch zastavovali sa v ňom pocestní pred náročným výstupom aj po ňom.Kedysi v hoteli Šturec panoval čulý ruch zastavovali sa v ňom pocestní pred náročným výstupom aj po ňom.(Zdroj: ARCHÍV OBCE MOTYČKY)

Hlavný hrebeň Veľkej Fatry prekonávali cestou cez Liptovské Revúce, vo Vyšných Revúcach sa začínalo prudké a kľukaté stúpanie do sedla Veľký Šturec s nadmorskou výškou 1010 metrov. Po rovnako kľukatej ceste potom klesali nadol a na dnešnú cestu sa napojili až pri obci Motyčky. Cesty cez Veľký a Malý Šturec dal vybudovať Ján Turzo v roku 1496, aby mohol prevážať čiernu meď.

Zaujímavosťou je, že aj táto cesta mala svoju staršiu predchodkyňu. Pôvodne sa nechodilo ani cez Donovaly, ani cez Veľký Šturec, ale cez Horný Jelenec, po starobylej stredovekej ceste dolinou Chytô a cez osadu Prašnica. Hlavný hrebeň Veľkej Fatry prekonávala vo Východnom Prašnickom sedle, potom klesala nadol do Suchej doliny a Liptovských Revúc. V starých mapách sa označuje ako Der alte liptauer Weeg, teda Stará cesta do Liptova. Dnes tadiaľ vedie žlto značkovaný turistický chodník.

Prečítajte si tiež: Cesta cez priechod Huty mala byť pôvodne vojenskou skrýšou Čítajte 

„V skale pod Prašnickým sedlom je vysekaný zásek a aj dnes na jeho ľavej strane je dobre viditeľný vysekaný otvor, ktorý slúžil ako ložisko pre hriadeľ rumpálu. Po ceste putovali ťažké furmanské vozy naložené starohorskou striebornou a špaňodolinskou medenou rudou do huty v Mogileve pri Krakove,“ opisuje Stručný sprievodca Starými horami.

Cesta cez Veľký Šturec bola mimoriadne prudká, kľukatá a nebezpečná. Revúčania sa vypracovali aj pre svoju odľahlú polohu na skúsených povozníkov. Svoje služby zdokonaľovali aj pri preprave cestujúcich cez sedlo.

Do kopca im pomáhali revúcke kone a povoznící

„S vozmi chodievali do všetkých miest Uhorska. Ich služby využívali aj liptovskí murári a oravskí plátenníci. Revúčania sa neskoršie živili aj najímaním svojich koní na prekonanie kľukatého stúpania cez Šturec. Keď sa postavila nová cesta cez Donovaly, Košicko-bohumínska železnica a úzkokoľajka z Ružomberka do Korytnice, Revúčania prišli o svoju zárobkovú činnosť,“ priblížila časť histórie Liptovských Revúc ich starostka Janka Šimová.

Zastavovali sa v motoreste v Motyčkách

Stará trasa cez Veľký Šturec ovplyvnila aj život v Motyčkách. Vozy a neskôr aj autá tu odbočovali pri vtedajšom hoteli Šturec, kde sa zastavovali občerstviť pred náročnou cestou alebo po nej.

„Dôležitá pre nás bola preprava tovarov z juhu na sever, obchod s drevom a dreveným uhlím. Historický prechod bol zaujímavý aj preto, že umožňoval vyvážanie u nás tkaných kapcov do severných okresov,“ opísal starosta Motyčiek Maroš Lacko.

Pod asfaltom sú stále mačacie hlavy

Staršie generácie si stále pamätajú na starú cestu cez Liptovské Revúce, Veľký Šturec a Motyčky.

„Liptov vtedy patril pod Stredoslovenský kraj s hlavným mestom v Banskej Bystrici. Chýbalo nám poriadne a bezpečné prepojenie s naším krajským mestom,“ opísal Ondrej Kuchárik, ktorý pracoval na ČSAD v Liptovskom Mikuláši.

„Trasu nechcel a nemohol robiť hocikto, nasadzovali sme iba tých najskúsenejších šoférov. V niektorých úsekoch musel autobus cúvať, aby sa dostal hore či dole. Šoféri niesli ťažkú zodpovednosť za cudzie ľudské životy, boli to skutočne obdivuhodné výkony,“ zaspomínal. V zákrutách bola na ceste položená dlažba z mačacích hláv.

Prečítajte si tiež: Cesta cez Čertovicu naštartovala postupné vyľudňovanie Bocí Čítajte 

„Kocky lepšie zdržali šmýkanie, boli odolnejšie ako jednoliaty povrch,“ vysvetlil Kuchárik. Doplnil, že neskôr sa na celú cestu položil asfalt. „Málokto ale vie, že pod ním sa v zákrutách stále nachádzajú mačacie hlavy.“

Stará cesta cez Veľký Šturec sa dnes využíva ako cyklotrasa. Odvážnejší šoféri s pohonom štyroch kolies si môžu zopakovať adrenalín z cesty cez prudké zákruty aj dnes. Cesta sa ale neudržiava, asfalt sa rozpadol a strieda sa s prašnými úsekmi.

Cesta znamenala pre Donovaly stavebný boom

Dnes vedie hlavná cesta cez Donovaly, v minulosti sa končila na Korytnici z liptovskej strany a na Donovaloch z banskobystrickej strany.

Postavili ju medzi rokmi 1958 až 1962. „Dovtedy viedla do Donovál stará historická cesta cez Motyčky smerom k nám,“ povedal starosta Donovál Miroslav Daňo. Spojenie severného a stredného Slovenska naštartovalo v obci všestranný rozvoj.

„V roku 1936 postavili u nás prvý Športhotel. Slúžil vyššej spoločnosti a prístup, najprv iba kočmi, bol iba z Banskej Bystrice. Aj preto sa tlačilo na potrebu výstavby cesty, aby sa sprístupnila rekreačne zaujímavá oblasť,“ doplnil starosta Daňo. Po výstavbe novej cesty nastal na Donovaloch stavebný boom.

Najvyťaženejší, a preto najnehodovejší

Horský priechod Donovaly je dnes najvyťaženejším na Slovensku. Cez zimu ho často odstavia skrížené kamióny. Pre intenzívnu dopravu mu vodiči dávajú aj prívlastok najnebezpečnejší.

Horský priechod má v najvyššom bode nadmorskú výšku 960 metrov. Prechádza ním štátna cesta prvej triedy a spadá pod Slovenskú správu ciest.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj vy strácate gastráče? S kartou CALLIO BONSY je tomu koniec
  2. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  3. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  4. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  5. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  6. Čo by ste mali vedieť pred tým, ako sa pustíte do investovania?
  7. Darujte od srdca pre rozum
  8. Vysoké školy: Ako poslať prihlášku a koľko za ňu zaplatíte?
  9. Oplatí sa investovať do lepších svetiel?
  10. Získajte výnos až 15 % ročne
  1. Hollého 6 – reprezentatívne kancelárie v centre Žiliny
  2. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  3. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  4. Vaše auto vám už neukradne nikto
  5. Móda roku 2020: Ktoré kúsky ostávajú in?
  6. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  7. Liptov in wintertime
  8. Gambrinus skončil s výrobou piva v plastových fľašiach
  9. Ako môže prežiť umenie v Žiline?
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 18 512
  2. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 14 073
  3. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 8 814
  4. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 8 604
  5. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 8 009
  6. SME proti extrémizmu na školách 6 450
  7. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 6 280
  8. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 6 194
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 6 096
  10. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 6 037

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Cestám by pomohli vetrolamy, na Liptove chýbajú

Starostovia navrhujú použiť vetrolamy ako účinné a lacné riešenie. Župa žiadne takéto zariadenie zatiaľ nemá.

Klasická situácia na ceste medzi Liptovským Mikulášom a Liptovskou Sielnicou.

Európske peniaze rýchlejšie riešia to, čo je u nás dôležité

Hovoríme s Matejom Ovčiarkom z Ministerstva životného prostredia SR aj o tom, ako sa v rezorte darí čerpať eurofondy.

Martinský Turvod realizoval viacero stavieb, ktoré viedli k zlepšeniu dodávky kvalitnej vody pre ľudí. V roku 2017 napríklad dokončil aj za európske peniaze (takmer 4,4 milióna eur) odkanalizovanie obcí Turčiansky Peter a Košťany nad Turcom.

Súťaž na autobusového dopravcu zrušili, jediná ponuka bola privysoká

Mesto Ružomberok zrušilo verejnú súťaž na poskytovanie služieb mestskej autobusovej dopravy (MAD) na najbližších 10 rokov.

Nové autobusy.

Kvalitu ružomberského ovzdušia monitoruje nová webstránka

Kvalitu ružomberského ovzdušia monitoruje nová internetová stránka.

Veľkou nevýhodou mesta je v podobných situáciach jeho poloha v kotline, ktorá bráni lepšej cirkulácii vzduchu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Priestor hodný 21. storočia. Tržnica v centre Nitry sa zmení

Na historickej budove menia okná. Nová presklená budova má podľa radnice slúžiť najmä pre potreby kultúry, uvažuje sa s výťahom.

Medzi Podbielom a Krivou je cesta uzavretá

Pre dopravnú nehodu je hlavná cesta Oravou neprejazdná.

Epileptik dostal záchvat za volantom, nejde vraj o jeho prvú nehodu

Na miesto nehody priletel aj vrtuľník, odletel nakoniec prázdny, lebo stav zraneného si letecký transport nevyžadoval. Zostal v opatere pozemných záchranárov.

Už ste čítali?