Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Predchodcom dnešnej cesty cez Donovaly bol obávaný Veľký Šturec

Medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou putovali obchodníci od nepamäti. Nechodili tak ako dnes autá a kamióny cez Donovaly, ale cez obávaný horský priechod Veľký Šturec.

Kedysi v hoteli Šturec panoval čulý ruch zastavovali sa v ňom pocestní pred náročným výstupom aj po ňom.Kedysi v hoteli Šturec panoval čulý ruch zastavovali sa v ňom pocestní pred náročným výstupom aj po ňom. (Zdroj: ARCHÍV OBCE MOTYČKY)

Hlavný hrebeň Veľkej Fatry prekonávali cestou cez Liptovské Revúce, vo Vyšných Revúcach sa začínalo prudké a kľukaté stúpanie do sedla Veľký Šturec s nadmorskou výškou 1010 metrov. Po rovnako kľukatej ceste potom klesali nadol a na dnešnú cestu sa napojili až pri obci Motyčky. Cesty cez Veľký a Malý Šturec dal vybudovať Ján Turzo v roku 1496, aby mohol prevážať čiernu meď.

Zaujímavosťou je, že aj táto cesta mala svoju staršiu predchodkyňu. Pôvodne sa nechodilo ani cez Donovaly, ani cez Veľký Šturec, ale cez Horný Jelenec, po starobylej stredovekej ceste dolinou Chytô a cez osadu Prašnica. Hlavný hrebeň Veľkej Fatry prekonávala vo Východnom Prašnickom sedle, potom klesala nadol do Suchej doliny a Liptovských Revúc. V starých mapách sa označuje ako Der alte liptauer Weeg, teda Stará cesta do Liptova. Dnes tadiaľ vedie žlto značkovaný turistický chodník.

Prečítajte si tiež: Cesta cez priechod Huty mala byť pôvodne vojenskou skrýšou Čítajte 

„V skale pod Prašnickým sedlom je vysekaný zásek a aj dnes na jeho ľavej strane je dobre viditeľný vysekaný otvor, ktorý slúžil ako ložisko pre hriadeľ rumpálu. Po ceste putovali ťažké furmanské vozy naložené starohorskou striebornou a špaňodolinskou medenou rudou do huty v Mogileve pri Krakove,“ opisuje Stručný sprievodca Starými horami.

Cesta cez Veľký Šturec bola mimoriadne prudká, kľukatá a nebezpečná. Revúčania sa vypracovali aj pre svoju odľahlú polohu na skúsených povozníkov. Svoje služby zdokonaľovali aj pri preprave cestujúcich cez sedlo.

Do kopca im pomáhali revúcke kone a povoznící

„S vozmi chodievali do všetkých miest Uhorska. Ich služby využívali aj liptovskí murári a oravskí plátenníci. Revúčania sa neskoršie živili aj najímaním svojich koní na prekonanie kľukatého stúpania cez Šturec. Keď sa postavila nová cesta cez Donovaly, Košicko-bohumínska železnica a úzkokoľajka z Ružomberka do Korytnice, Revúčania prišli o svoju zárobkovú činnosť,“ priblížila časť histórie Liptovských Revúc ich starostka Janka Šimová.

Zastavovali sa v motoreste v Motyčkách

Stará trasa cez Veľký Šturec ovplyvnila aj život v Motyčkách. Vozy a neskôr aj autá tu odbočovali pri vtedajšom hoteli Šturec, kde sa zastavovali občerstviť pred náročnou cestou alebo po nej.

„Dôležitá pre nás bola preprava tovarov z juhu na sever, obchod s drevom a dreveným uhlím. Historický prechod bol zaujímavý aj preto, že umožňoval vyvážanie u nás tkaných kapcov do severných okresov,“ opísal starosta Motyčiek Maroš Lacko.

Pod asfaltom sú stále mačacie hlavy

Staršie generácie si stále pamätajú na starú cestu cez Liptovské Revúce, Veľký Šturec a Motyčky.

„Liptov vtedy patril pod Stredoslovenský kraj s hlavným mestom v Banskej Bystrici. Chýbalo nám poriadne a bezpečné prepojenie s naším krajským mestom,“ opísal Ondrej Kuchárik, ktorý pracoval na ČSAD v Liptovskom Mikuláši.

„Trasu nechcel a nemohol robiť hocikto, nasadzovali sme iba tých najskúsenejších šoférov. V niektorých úsekoch musel autobus cúvať, aby sa dostal hore či dole. Šoféri niesli ťažkú zodpovednosť za cudzie ľudské životy, boli to skutočne obdivuhodné výkony,“ zaspomínal. V zákrutách bola na ceste položená dlažba z mačacích hláv.

Prečítajte si tiež: Cesta cez Čertovicu naštartovala postupné vyľudňovanie Bocí Čítajte 

„Kocky lepšie zdržali šmýkanie, boli odolnejšie ako jednoliaty povrch,“ vysvetlil Kuchárik. Doplnil, že neskôr sa na celú cestu položil asfalt. „Málokto ale vie, že pod ním sa v zákrutách stále nachádzajú mačacie hlavy.“

Stará cesta cez Veľký Šturec sa dnes využíva ako cyklotrasa. Odvážnejší šoféri s pohonom štyroch kolies si môžu zopakovať adrenalín z cesty cez prudké zákruty aj dnes. Cesta sa ale neudržiava, asfalt sa rozpadol a strieda sa s prašnými úsekmi.

Cesta znamenala pre Donovaly stavebný boom

Dnes vedie hlavná cesta cez Donovaly, v minulosti sa končila na Korytnici z liptovskej strany a na Donovaloch z banskobystrickej strany.

Postavili ju medzi rokmi 1958 až 1962. „Dovtedy viedla do Donovál stará historická cesta cez Motyčky smerom k nám,“ povedal starosta Donovál Miroslav Daňo. Spojenie severného a stredného Slovenska naštartovalo v obci všestranný rozvoj.

„V roku 1936 postavili u nás prvý Športhotel. Slúžil vyššej spoločnosti a prístup, najprv iba kočmi, bol iba z Banskej Bystrice. Aj preto sa tlačilo na potrebu výstavby cesty, aby sa sprístupnila rekreačne zaujímavá oblasť,“ doplnil starosta Daňo. Po výstavbe novej cesty nastal na Donovaloch stavebný boom.

Najvyťaženejší, a preto najnehodovejší

Horský priechod Donovaly je dnes najvyťaženejším na Slovensku. Cez zimu ho často odstavia skrížené kamióny. Pre intenzívnu dopravu mu vodiči dávajú aj prívlastok najnebezpečnejší.

Horský priechod má v najvyššom bode nadmorskú výšku 960 metrov. Prechádza ním štátna cesta prvej triedy a spadá pod Slovenskú správu ciest.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  4. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  5. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  6. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  7. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  8. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  2. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  3. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  4. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  5. Novinka medzi prefabrikátmi
  6. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  7. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. The future of M&A in Europe
  10. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 489
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 446
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 204
  4. Aká je chémia vôní 10 946
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 413
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 817
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 773
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 239
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 780
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 926
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Stanislav Bomba rozhodoval najvyššie súťaže a vymodeloval aj vlastnú píšťalku

Odmala sa skamarátil s futbalom a ten je dodnes jeho srdcovkou. Stále mladíckym elánom obdarený a v dobrom zdraví, bývalý prvoligový futbalový rozhodca a ešte aktívny delegát Stanislav Bomba 13. novembra prijímal gratulácie k svojim okrúhlym 70. narodeninám.

Stanislav Bomba

Najlepší kanonier VIII. ligy dal päťku Liptovským Revúcam

Na čele tabuľky strelcov VIII. ligy po jedenástich odohraných kolách tróni Miroslav Zelený (TJ Gôtovany) s 12 nástrelmi, pred 11-gólovým triom Petrom Bistiakom (Hrboltová), Petrom Guráňom (Liptovský Trnovec) a Martinom Rázgom (Štiavnička).

Miroslav Zelený v červenom.
#MYtozvladneme

ONLINE DISKUSIA: Prohibícia hazardu? Správne riešenie alebo krok vedľa?

Diskusiu vysielame live vo štvrtok 3. decembra o 18.00 hod. Novela zákona o hazardných hrách dala do rúk miest a obcí možnosť zakázať na svojom území hazardné hry aj bez petície občanov. Odborníci varujú pred týmto krokom a poukazujú na vznik viacerých nebezpečenstviev.

Právna poradňa MY: Práva zamestnanca a riešenie sporov so zamestnávateľom počas pandémie

Bojíte sa o zárobok, lebo ste v karanténe? Prišli ste o prácu, lebo váš zamestnávateľ obmedzuje podnikanie? Viete, na koho a kde sa máte obrátiť v takejto či podobnej situácii? Aj na tieto otázky odpovedajú v bezplatnej právnej poradni naši právni experti.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Zámkoch otvorili nové nákupné centrum

Pre návštevníkov je k dispozícii osem obchodných prevádzok.

Kamión narazil do reštaurácie a pohostinstva (+VIDEO)

Vodič pravdepodobne za volantom zaspal, havaroval v centre Tvrdošína.

V trnavskej nemocnici je pozitívne testovaných takmer sto zamestnancov

Počet hospitalizovaných pacientov s COVID-19 je vo Fakultnej nemocnici v Trnave približne rovnaký v porovnaní s predchádzajúcim obdobím.

Už ste čítali?