Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

Korbeľka je pre človeka aj prírodu najlepšia možnosť

Aktivisti a ochranári roky hovoria o tom, že najlepšou možnosťou výstavby diaľnice medzi Turanmi a Hubovou na severe Slovenska je tunel Korbeľka. Za pravdu im dávajú už aj diaľničiari.

Korbeľka sa ukazuje ako najlepšia možnosť.Korbeľka sa ukazuje ako najlepšia možnosť. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ: (SITA))

HUBOVÁ. Tunel Korbeľka sa podľa správy o hodnotení vplyvov diaľnice na zdravie ľudí a životné prostredie ukazuje ako najlepšia možnosť trasovania diaľnice medzi Turcom a Liptovom. Ide o mimoriadne náročný úsek z hľadiska ochrany prírody, geológie, ale aj financovania.

Donedávna sa uvažovalo o dvoch možnostiach, tunelový variant s Korbeľkou a údolný, takzvaný povrchový variant, s dvoma kratšími tunelmi.

Ministerstvo dopravy možnosti rozšírilo, z údolného variantu vychádzali ďalšie dva návrhy, ktoré sa odkláňali od chránených území. O Korbeľke sa po novom hovorí v dvoch možnostiach, v zásade sa líšia dĺžkou ekoduktov. Spolu vzniklo päť návrhy toho, kadiaľ by diaľnica mohla viesť.

Po rozsiahlom procese hodnotenia, ktoré pre Národnú diaľničnú spoločnosť spracoval Dopravaprojekt, odporúčajú diaľničiari trasu 5 868 metrov dlhým tunelom Korbeľka a vracajú sa tak k jednému z najstarších návrhov trasovania diaľnice.

Stabilné územia pre zver

Všetky tri povrchové varianty podľa hodnotenia vplyvov, pretínajú šesť území európskeho významu, križovatky biokoridorov, ekologicky stabilné územia v takej kvalite, aké na D1 dosiaľ nezaznamenali. Trasy údolím by zasiahli aj do takzvaných jadrových území medveďa, rysa a vlka. Existuje vysoký predpoklad, že trasa by zasiahla aj jaskyne pri Kraľovianskom meandri. Okrem toho prechádza cez ďalšie geologicky nestabilné územia a hrozili by ďalšie zosuvy.

Medzi negatíva trasy tunelom Korbeľka zaradili odborníci absenciu križovatky v Kraľovanoch, teda Orava príde o priame a pohodlné pripojenie na diaľnicu. Pravdepodobne sa prejavia aj vplyvy na podzemné vodné zdroje v masíve Korbeľky, niektoré z nich môžu mať nižšiu výdatnosť alebo zaniknú úplne.

Optimálny je tunel

Ministerstvo životného prostredia, sekcia environmentálneho stanoviska, vydala už vlani správu o tom, že údolné varianty budú mať významne negatívny vplyv na životné prostredie.

Za Korbeľku sa vtedy okrem aktivistov a ochranárov postavili napríklad aj samosprávy obcí Kraľovany a Stankovany. Za diaľnicu povrchom sa podpísali obce Turany alebo Krpeľany.

Záver hodnotenia hovorí jednoznačne v prospech tunela.

„Na základe výsledkov hodnotenia správa o hodnotení odporúča s ohľadom na mieru vplyvov výstavby a prevádzky diaľnice D1 v úseku Turany-Hubová na životné prostredie, realizovať trasu vo variante s tunelom Korbeľka,“ píše sa v správe spoločnosti Dopravaprojekt, s ktorou sa stotožnila aj Národná diaľničná spoločnosť.

Ochranári opakujú to isté

„Počujeme veľmi radi, že aj Národná diaľničná spoločnosť sa prikláňa k tunelovému riešeniu diaľnice D1 Turany-Hubová. Je to výborná správa pre všetkých, ktorí sa snažili presvedčiť kompetentných, že je chyba viesť diaľnicu údolným variantom ohrozujúcim rašeliniská, jaskyne, chránené územia a obyvateľov,“ povedala SOS Birdlife Slovensko.

„Už len veriť, že sa to dotiahne do konca. Bola by to veľká úľava nielen pre ochranu prírody, ale aj pre miestnych obyvateľov,“ doplnili.

Diaľničiari sú otvorene za

Ministerstvo životného prostredia prijme záverečné stanovisko koncom leta. Jeho rozhodnutie bude zároveň posledným slovom aj pre ministerstvo dopravy. To sa zatiaľ nechce vyjadrovať k jednotlivým variantom.

„Národná diaľničná spoločnosť doručila správu EIA na ministerstvo životného prostredia, na základe ktorej budú konané verejné prerokovania a následne vydané Záverečné stanovisko EIA. NDS sa prikláňa k tunelovému variantu s tunelom Korbeľka a ekoduktmi v šírke 250 metrov,“ potvrdila stanovisko diaľničiarov ich hovorkyňa Michaela Michalová.

Najmenej desať rokov

V prípade, že by sa ministerstvo dopravy naozaj pustilo do výstavby úseku tunelom Korbeľka, zabralo by to čas aj peniaze. Príprava projektu, podkladov by zabrala päť rokov, ďalších päť rokov budú trvať stavebné práce vrátane náročného razenia tunela.

Príprava a stavba úžinového variantu by podľa predpokladu mal zabrať o tri roky menej.

KORBEĽKA¶

– Korbeľka je šetrnejšia vzhľadom ku krajine, zvieratám a chráneným územiam, najmenej zasiahne do povrchových vôd a obchádza problematický zosuv pôdy v lome v Rieke.

– Tunel sa do masívu zavŕta za Turanmi a vyjde medzi Rojkovom a Ľubochňou. Mostom prejde diaľnica ponad dnešnú cestu prvej triedy, Váh aj železnicu a pokračovať bude tunelom Havran s dĺžkou 2 820 metrov.

– Diaľnica smerujúca do portálu Korbeľka pri Turanoch pretína dôležitú migračnú trasu veľkých šeliem medzi Malou a Veľkou Fatrou. Odstrániť problém by mal veľký ekodukt, teda zelený most ponad diaľnicu v dĺžke 250 metov.

(ĽK)

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 5 788
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 623
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 804
  4. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 436
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 344
  6. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 246
  7. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 164
  8. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 3 092
  9. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 880
  10. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 862
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Vyrezávané drevené sochy medveďa, draka, rysa, sovy s kreslom, permoníka a orla skrášlia prostredie Demänovskej Doliny.


TASR 16 h

Na mieste zasahoval aj vrtuľník.


21 h

Pomôcť môže aj plastová fľaša od minerálky. Rozhovor s Dr. Igorom Baranom, ktorý má v oblasti záchrannej služby viac ako štyridsaťročné skúsenosti.


30. júl
V bielo-červenom Sv. Kríž : Kráľová Lehota

V osmičke máme deväť tímov, ktoré veria, že sa súťažé dohrajú, ak teda kvôli aktuálnym opatreniam sa liga vôbec začne.


29. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mesto hygienikov o konaní hromadnej akcie neinformovalo.


30. júl

Na mieste zasahoval aj vrtuľník.


21 h

Najmenej zaočkovaná je Radôstka, najviac Snežnica.


a 1 ďalší 30. júl

Pri dopravnej nehode sa zranili štyria ľudia, z toho dve deti.


30. júl

Už ste čítali?