Pondelok, 11. december, 2017 | Meniny má Hilda
Pridajte si svoje mesto

Korbeľka je pre človeka aj prírodu najlepšia možnosť

Aktivisti a ochranári roky hovoria o tom, že najlepšou možnosťou výstavby diaľnice medzi Turanmi a Hubovou na severe Slovenska je tunel Korbeľka. Za pravdu im dávajú už aj diaľničiari.

Korbeľka sa ukazuje ako najlepšia možnosť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ: (SITA))

HUBOVÁ. Tunel Korbeľka sa podľa správy o hodnotení vplyvov diaľnice na zdravie ľudí a životné prostredie ukazuje ako najlepšia možnosť trasovania diaľnice medzi Turcom a Liptovom. Ide o mimoriadne náročný úsek z hľadiska ochrany prírody, geológie, ale aj financovania.

Donedávna sa uvažovalo o dvoch možnostiach, tunelový variant s Korbeľkou a údolný, takzvaný povrchový variant, s dvoma kratšími tunelmi.

Ministerstvo dopravy možnosti rozšírilo, z údolného variantu vychádzali ďalšie dva návrhy, ktoré sa odkláňali od chránených území. O Korbeľke sa po novom hovorí v dvoch možnostiach, v zásade sa líšia dĺžkou ekoduktov. Spolu vzniklo päť návrhy toho, kadiaľ by diaľnica mohla viesť.

Po rozsiahlom procese hodnotenia, ktoré pre Národnú diaľničnú spoločnosť spracoval Dopravaprojekt, odporúčajú diaľničiari trasu 5 868 metrov dlhým tunelom Korbeľka a vracajú sa tak k jednému z najstarších návrhov trasovania diaľnice.

Stabilné územia pre zver

Všetky tri povrchové varianty podľa hodnotenia vplyvov, pretínajú šesť území európskeho významu, križovatky biokoridorov, ekologicky stabilné územia v takej kvalite, aké na D1 dosiaľ nezaznamenali. Trasy údolím by zasiahli aj do takzvaných jadrových území medveďa, rysa a vlka. Existuje vysoký predpoklad, že trasa by zasiahla aj jaskyne pri Kraľovianskom meandri. Okrem toho prechádza cez ďalšie geologicky nestabilné územia a hrozili by ďalšie zosuvy.

Medzi negatíva trasy tunelom Korbeľka zaradili odborníci absenciu križovatky v Kraľovanoch, teda Orava príde o priame a pohodlné pripojenie na diaľnicu. Pravdepodobne sa prejavia aj vplyvy na podzemné vodné zdroje v masíve Korbeľky, niektoré z nich môžu mať nižšiu výdatnosť alebo zaniknú úplne.

Optimálny je tunel

Ministerstvo životného prostredia, sekcia environmentálneho stanoviska, vydala už vlani správu o tom, že údolné varianty budú mať významne negatívny vplyv na životné prostredie.

Za Korbeľku sa vtedy okrem aktivistov a ochranárov postavili napríklad aj samosprávy obcí Kraľovany a Stankovany. Za diaľnicu povrchom sa podpísali obce Turany alebo Krpeľany.

Záver hodnotenia hovorí jednoznačne v prospech tunela.

„Na základe výsledkov hodnotenia správa o hodnotení odporúča s ohľadom na mieru vplyvov výstavby a prevádzky diaľnice D1 v úseku Turany-Hubová na životné prostredie, realizovať trasu vo variante s tunelom Korbeľka,“ píše sa v správe spoločnosti Dopravaprojekt, s ktorou sa stotožnila aj Národná diaľničná spoločnosť.

Ochranári opakujú to isté

„Počujeme veľmi radi, že aj Národná diaľničná spoločnosť sa prikláňa k tunelovému riešeniu diaľnice D1 Turany-Hubová. Je to výborná správa pre všetkých, ktorí sa snažili presvedčiť kompetentných, že je chyba viesť diaľnicu údolným variantom ohrozujúcim rašeliniská, jaskyne, chránené územia a obyvateľov,“ povedala SOS Birdlife Slovensko.

„Už len veriť, že sa to dotiahne do konca. Bola by to veľká úľava nielen pre ochranu prírody, ale aj pre miestnych obyvateľov,“ doplnili.

Diaľničiari sú otvorene za

Ministerstvo životného prostredia prijme záverečné stanovisko koncom leta. Jeho rozhodnutie bude zároveň posledným slovom aj pre ministerstvo dopravy. To sa zatiaľ nechce vyjadrovať k jednotlivým variantom.

„Národná diaľničná spoločnosť doručila správu EIA na ministerstvo životného prostredia, na základe ktorej budú konané verejné prerokovania a následne vydané Záverečné stanovisko EIA. NDS sa prikláňa k tunelovému variantu s tunelom Korbeľka a ekoduktmi v šírke 250 metrov,“ potvrdila stanovisko diaľničiarov ich hovorkyňa Michaela Michalová.

Najmenej desať rokov

V prípade, že by sa ministerstvo dopravy naozaj pustilo do výstavby úseku tunelom Korbeľka, zabralo by to čas aj peniaze. Príprava projektu, podkladov by zabrala päť rokov, ďalších päť rokov budú trvať stavebné práce vrátane náročného razenia tunela.

Príprava a stavba úžinového variantu by podľa predpokladu mal zabrať o tri roky menej.

KORBEĽKA¶

– Korbeľka je šetrnejšia vzhľadom ku krajine, zvieratám a chráneným územiam, najmenej zasiahne do povrchových vôd a obchádza problematický zosuv pôdy v lome v Rieke.

– Tunel sa do masívu zavŕta za Turanmi a vyjde medzi Rojkovom a Ľubochňou. Mostom prejde diaľnica ponad dnešnú cestu prvej triedy, Váh aj železnicu a pokračovať bude tunelom Havran s dĺžkou 2 820 metrov.

– Diaľnica smerujúca do portálu Korbeľka pri Turanoch pretína dôležitú migračnú trasu veľkých šeliem medzi Malou a Veľkou Fatrou. Odstrániť problém by mal veľký ekodukt, teda zelený most ponad diaľnicu v dĺžke 250 metov.

(ĽK)


  1. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 958
  2. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 639
  3. Legendárna detská ozdravovňa Železnô končí 630
  4. Na Kamennom poli vyrastá veľký nákupný komplex 238
  5. Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach 162
  6. Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári Foto 131
  7. Projekt výstavby rekreačného rezortu znova ožíva 84
  8. Štyria Poliaci sa ťažko zranili 75
  9. Hudobný projekt Muzikanti kde ste? podporuje talenty z Liptova Foto 52
  10. Jarmok pod Lúčanským vodopádom 46

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Razenie tunela Čebrať chcú obnoviť vo februári

Práce sa naplno rozbehnú až po tom, ako diaľničiari ukončia proces posúdenia vplyvov novej trasy tunela na životné prostredie.

Legendárna detská ozdravovňa Železnô končí

Tesne pred oslavou storočnice ju ministerstvo zdravotníctva zatvára.

Na Kamennom poli vyrastá veľký nákupný komplex

Nový obchodný dom s názvom Retail park Liptovský Mikuláš otvoria v lete.

Do Korytnice vypravili vlak po štyroch desaťročiach

Po viac ako štyridsiatich rokoch vypravili motorový vlak z ružomberskej hlavnej stanice na trať vedúcu do Korytnice. Ružomberskí nadšenci by boli radi, keby historický vláčik jazdil po trati pravidelne.

Blízke regióny

V Brezne chcú žiť bez chémie a konzervantov. Vybudovali vlastnú mliekareň

O mliečne výrobky v Brezne nebude núdza. Poľnohospodárske družstvo Ďumbier okrem pestovania obilnín a chovania dojníc rozbehlo prevádzku mliekarne, kde výrobu masla a tvarohu plánuje postupne rozšíriť o ďalšie produkty zdravej výživy.

Bývalý hovorca Martina protestoval pred poslancami so zalepenými ústami

Jozef Petráš dal nezvyčajným spôsobom najavo svoj nesúhlas so zmenami v rokovacom poriadku.

Časopis Fľak sa nevyhol kritike, pripomenuli sa mu nevhodné vtipy

Medializovaná kauza mesačníka Fľak sa pripomenula aj v martinskom mestskom zastupiteľstve pri rozhodovaní o poskytnutí dotácie.

Rýchliky do Žiliny od dnes jazdia rýchlosťou 160 km/h

Cesta do hlavného mesta sa rýchlikom skráti o 15 minút.

Tak ako to je: Značky pri Kauflande sú v poriadku

Prvé dve autá na parkovisku nestoja v jednosmerke, až tie ďalšie.

Všetky správy

Našli ľudský prst aj mínometnú strelu. Ako vyzerá vnútro spaľovne odpadu?

Boli sme sa pozrieť v OLO, kde končia tony smetí z našich domácností. A niekedy aj mŕtvola.

Kuzminová sa v štafete ani nedostala do akcie, Slovenky z trate stiahli

Slovensko obsadilo oficiálnu sedemnástu pozíciu.

Ako sa recykluje odpad v Nórsku a čo sa z toho môžeme naučiť

Skládkovanie v Nórsku už takmer nepoznajú.

Podmanický: Maďaričov prejav vyvolá veľké diskusie vnútri Smeru

Žilinský krajský predseda Smeru JÁN PODMANICKÝ pre SME hovorí, že v strane už padajú mená prezidentských kandidátov. Spomenul Lajčáka aj Maďariča.