Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Korbeľka je pre človeka aj prírodu najlepšia možnosť

Aktivisti a ochranári roky hovoria o tom, že najlepšou možnosťou výstavby diaľnice medzi Turanmi a Hubovou na severe Slovenska je tunel Korbeľka. Za pravdu im dávajú už aj diaľničiari.

Korbeľka sa ukazuje ako najlepšia možnosť.Korbeľka sa ukazuje ako najlepšia možnosť. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ: (SITA))

HUBOVÁ. Tunel Korbeľka sa podľa správy o hodnotení vplyvov diaľnice na zdravie ľudí a životné prostredie ukazuje ako najlepšia možnosť trasovania diaľnice medzi Turcom a Liptovom. Ide o mimoriadne náročný úsek z hľadiska ochrany prírody, geológie, ale aj financovania.

Donedávna sa uvažovalo o dvoch možnostiach, tunelový variant s Korbeľkou a údolný, takzvaný povrchový variant, s dvoma kratšími tunelmi.

Ministerstvo dopravy možnosti rozšírilo, z údolného variantu vychádzali ďalšie dva návrhy, ktoré sa odkláňali od chránených území. O Korbeľke sa po novom hovorí v dvoch možnostiach, v zásade sa líšia dĺžkou ekoduktov. Spolu vzniklo päť návrhy toho, kadiaľ by diaľnica mohla viesť.

Po rozsiahlom procese hodnotenia, ktoré pre Národnú diaľničnú spoločnosť spracoval Dopravaprojekt, odporúčajú diaľničiari trasu 5 868 metrov dlhým tunelom Korbeľka a vracajú sa tak k jednému z najstarších návrhov trasovania diaľnice.

Stabilné územia pre zver

Všetky tri povrchové varianty podľa hodnotenia vplyvov, pretínajú šesť území európskeho významu, križovatky biokoridorov, ekologicky stabilné územia v takej kvalite, aké na D1 dosiaľ nezaznamenali. Trasy údolím by zasiahli aj do takzvaných jadrových území medveďa, rysa a vlka. Existuje vysoký predpoklad, že trasa by zasiahla aj jaskyne pri Kraľovianskom meandri. Okrem toho prechádza cez ďalšie geologicky nestabilné územia a hrozili by ďalšie zosuvy.

Medzi negatíva trasy tunelom Korbeľka zaradili odborníci absenciu križovatky v Kraľovanoch, teda Orava príde o priame a pohodlné pripojenie na diaľnicu. Pravdepodobne sa prejavia aj vplyvy na podzemné vodné zdroje v masíve Korbeľky, niektoré z nich môžu mať nižšiu výdatnosť alebo zaniknú úplne.

Optimálny je tunel

Ministerstvo životného prostredia, sekcia environmentálneho stanoviska, vydala už vlani správu o tom, že údolné varianty budú mať významne negatívny vplyv na životné prostredie.

Za Korbeľku sa vtedy okrem aktivistov a ochranárov postavili napríklad aj samosprávy obcí Kraľovany a Stankovany. Za diaľnicu povrchom sa podpísali obce Turany alebo Krpeľany.

Záver hodnotenia hovorí jednoznačne v prospech tunela.

„Na základe výsledkov hodnotenia správa o hodnotení odporúča s ohľadom na mieru vplyvov výstavby a prevádzky diaľnice D1 v úseku Turany-Hubová na životné prostredie, realizovať trasu vo variante s tunelom Korbeľka,“ píše sa v správe spoločnosti Dopravaprojekt, s ktorou sa stotožnila aj Národná diaľničná spoločnosť.

Ochranári opakujú to isté

„Počujeme veľmi radi, že aj Národná diaľničná spoločnosť sa prikláňa k tunelovému riešeniu diaľnice D1 Turany-Hubová. Je to výborná správa pre všetkých, ktorí sa snažili presvedčiť kompetentných, že je chyba viesť diaľnicu údolným variantom ohrozujúcim rašeliniská, jaskyne, chránené územia a obyvateľov,“ povedala SOS Birdlife Slovensko.

„Už len veriť, že sa to dotiahne do konca. Bola by to veľká úľava nielen pre ochranu prírody, ale aj pre miestnych obyvateľov,“ doplnili.

Diaľničiari sú otvorene za

Ministerstvo životného prostredia prijme záverečné stanovisko koncom leta. Jeho rozhodnutie bude zároveň posledným slovom aj pre ministerstvo dopravy. To sa zatiaľ nechce vyjadrovať k jednotlivým variantom.

„Národná diaľničná spoločnosť doručila správu EIA na ministerstvo životného prostredia, na základe ktorej budú konané verejné prerokovania a následne vydané Záverečné stanovisko EIA. NDS sa prikláňa k tunelovému variantu s tunelom Korbeľka a ekoduktmi v šírke 250 metrov,“ potvrdila stanovisko diaľničiarov ich hovorkyňa Michaela Michalová.

Najmenej desať rokov

V prípade, že by sa ministerstvo dopravy naozaj pustilo do výstavby úseku tunelom Korbeľka, zabralo by to čas aj peniaze. Príprava projektu, podkladov by zabrala päť rokov, ďalších päť rokov budú trvať stavebné práce vrátane náročného razenia tunela.

Príprava a stavba úžinového variantu by podľa predpokladu mal zabrať o tri roky menej.

KORBEĽKA¶

– Korbeľka je šetrnejšia vzhľadom ku krajine, zvieratám a chráneným územiam, najmenej zasiahne do povrchových vôd a obchádza problematický zosuv pôdy v lome v Rieke.

– Tunel sa do masívu zavŕta za Turanmi a vyjde medzi Rojkovom a Ľubochňou. Mostom prejde diaľnica ponad dnešnú cestu prvej triedy, Váh aj železnicu a pokračovať bude tunelom Havran s dĺžkou 2 820 metrov.

– Diaľnica smerujúca do portálu Korbeľka pri Turanoch pretína dôležitú migračnú trasu veľkých šeliem medzi Malou a Veľkou Fatrou. Odstrániť problém by mal veľký ekodukt, teda zelený most ponad diaľnicu v dĺžke 250 metov.

(ĽK)

Najčítanejšie na My Liptov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  5. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  7. Darujte predplatné a získate poukaz v hodnote 10 € do Panta Rhei
  8. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s.
  1. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  7. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  8. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 666
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 591
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 675
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 940
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 248
  6. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 089
  7. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 027
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 579

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: November 2022
  2. Dušan Koniar: V roku 2011 odtancoval v súťaži Let’s Dance homosexuálny pár. Čo to v spoločnosti spustilo?
  3. Rastislav Puchala: Neberte nám Vianoce!!!
  4. Anna Miľanová: Pán Tau na bielom poníkovi... 2022
  5. Viera Spišáková: Trapas anglický III.
  6. Stano Kočiš: A riekol majster
  7. Daniel Jankech: Vyhrá mafia. Matovič proti nej nebojoval.
  8. Boris Greguška: Lesníctvo: mýty a fakty (I)
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 66 037
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 518
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 4 579
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 025
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 211
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 881
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 481
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 131
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Liptov - aktuálne správy

Ružomberský kapitán Ján Maslo.

Pred rokom futbalisti MFK Ružomberok zavŕšili jesennú časť na 3. mieste s 35-bodovým ziskom (9 víťazstiev – 8 remíz – 2 prehry). Teraz, takisto po osemnástich kolách, mužstvu patrí piata priečka, keď vykopalo 24 bodov (5 – 9 – 4).


Ján Svrček 12 h
Ružomberský kapitán Ján Maslo.

Pred rokom futbalisti MFK Ružomberok zavŕšili jesennú časť na 3. mieste s 35-bodovým ziskom (9 víťazstiev – 8 remíz – 2 prehry). Teraz, takisto po osemnástich kolách, mužstvu patrí piata priečka, keď vykopalo 24 bodov (5 – 9 – 4).


Ján Svrček 12 h
Ružomberský kapitán Ján Maslo.

Pred rokom futbalisti MFK Ružomberok zavŕšili jesennú časť na 3. mieste s 35-bodovým ziskom (9 víťazstiev – 8 remíz – 2 prehry). Teraz, takisto po osemnástich kolách, mužstvu patrí piata priečka, keď vykopalo 24 bodov (5 – 9 – 4).


Ján Svrček 12 h
Dinopark v Košiciach, na rozdiel od Bratislavy, nekončí. Fotografia je archívna z roku 2013.

Atrakciu bude možné využívať aj v zimných mesiacoch.


5. dec

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: November 2022
  2. Dušan Koniar: V roku 2011 odtancoval v súťaži Let’s Dance homosexuálny pár. Čo to v spoločnosti spustilo?
  3. Rastislav Puchala: Neberte nám Vianoce!!!
  4. Anna Miľanová: Pán Tau na bielom poníkovi... 2022
  5. Viera Spišáková: Trapas anglický III.
  6. Stano Kočiš: A riekol majster
  7. Daniel Jankech: Vyhrá mafia. Matovič proti nej nebojoval.
  8. Boris Greguška: Lesníctvo: mýty a fakty (I)
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 66 037
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 10 518
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 4 579
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 4 025
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 211
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 881
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 481
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 131
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu