Pekná cesta to bola. Prešiel som ju na aute, ešte keď sa to dalo. Autobusy vtedy boli kabíny pre ľudí (nástavby) na podvozkoch z nákladných áut, takže si netreba predstavovať na tej úzkej ceste dnešné autobusy :-) Podobne aj cesta medzi Liptovom a Oravou cez Kvačiansku dolinu stojí za zmienku, tiež tadiaľ "donedávna" premávali linkové autobusy.
Pekné, že ste dali link na mapku, ale TrustNO1 má pravdu. Novinári majú niekedy dobrý nápad, ale sú strašne leniví alebo hlúpi. Niekedy aj jedno aj druhé. Veľmi často chýbajú mapky alebo fotky. A potom je článok o samovražde na sídlisku a je tam 17 fotiek paneláku, vchodu a každého kusu trávy pred budovou.
Dobrý deň pán Rudolf. Tak teda som sa dozvedela o sebe pekné veci. Téma horských prechodov u nás na Liptove bola veľmi veľmi ťažká, materiály som zbierala niekoľko mesiacov. Je to síce história, ale nie tak stará, aby ju uchovávali múzeá, je v spomienkach pamätníkov, ktorí žiaľ zomierajú bez toho, aby ich niekto zaznamenal. Mali sme obrovský problém so zbieraním spomienok, o fotografiách ani nehovoriac. Vyzývali sme ľudí aj cez noviny, ale nikto sa nám neozval. Obvolávali sme chlapov, vedúcich stavieb, ktorí boli vtedy zamestnaní u cestárov a tieto prechody stavali, ale nikto fotky nemal. Keď náhodou na nejakú fotku narazím, tak ju archivujem a doplním. Žiaľ, pri téme našich liptovských horských prechodov sa mi to ešte nepodarilo. Lenivá a hlúpa autorka textu, ktorá uznáva, že vždy sa dá všetko urobiť lepšie, ale nie vždy to je v možnostiach jedného človeka.
Ja som ako 10 ročný, absolvoval cestu cez Šturec na bicykli zn.Šumava. Z Revúcej sme bicykle väčšinou do kopca tlačili a zo Šturca dolu, sme ako pomocnú brzdu použili konáre uviazané za bicyklom. Vtedy bicykle mali brzdu len v hlave zadného kolesa a na prednom kolese prítlakom na plášť gumenou brzdou. Takže prídavná brzda bola nutná.
,.. ešte stále je odvážnou trasou?! Obzvlášť v zložitejších poveternostných podmienkach a v zime...?!!! Nato sa nikdy nesmie zabúdať pri výberani vhodných prepravných trás zo stredného Slovenska na severné Považie...?!!!
...absolvoval som ju nespočetnekrát osobným autom tam aj naspäť bez mimoriadnych ťažkostí, ale v zime a v snehu je aj pre najodvážnejších poriadne náročná...!
....by stálo za to, povenovať sa detailnejšie aj ceste cez Chytrô a Prašnické sedlo. Myslím že zariadenie, ktoré pomáhalo ťahať vozy do strmého kopca na začiatku Chytrého bolo technický unikát a sú o ňom minimálne informácie. Rumpál hnaný vodným kolesom (tak ako na vodnom mlyne) pomáhal furmanom prekonať úvodné strmé stúpanie. Celá dolina pôsobí temne, tajomne a približne v tretine cesty do Prašnického sedla je vodopád. Jedinou komplikáciou v krásnej doline začínajúcej skalnou úžinou, je častý výskyt medveďov. Zatiaľ však boli vždy múdrejšie a ustúpili prvé. http://www.permonrevue.sk/wp-c...
chvalim zato.. to, ze pred Donovalmi bola stara furmanska cesta cez Revuce, som si myslel.. ale ze este aj tato mala svoju predchodkkynu cez Prasniske sedlo, som nevedel.. KEdze som tursita, velmi ma to zaujalo a mozno si tam naplanujem turu.. Dakujem a snad bude podobnych clankov viac.. ;)
vyjdi z Liptovských Revúc do Suchej doliny, pred horárňou odboč doľava a po zvážnici sa dostaneš k lúčke, na ktorej je maringotka. Odtiaľ sa daj stále rovno, chodník značený nie je, ale je to vyšlapané, nezablúdiš. Napojíš sa na značenú trasu z Donovalov na Krížnu, po nej prejdeš pod Krížnu, tam sa daj doľava na osadu Rybô a po asfalte zbehneš na odbočku do osady Prašnica (je vľavo) a odtiaľ sa po značenej trase dostaneš do Prašnického sedla a z neho pohodlne zbehneš nazad do Liptovských Revúc. Je to nenáročná, ale veľmi pekná trasa. Prípadne sa môžeš pustiť z Revúc na Veľký Šturec a potom doprava značenou trasou na Prašnické sedlo, odtiaľ doľava do osady Prašnica a z nej do Horného Jelenca. Tiež zaujímavá a nenáročná trasa. Len si zaves na batoh zvonček, pretože vždy, keď som tieto trasy absolvoval, som narazil na medvedie stopy.