Nedeľa, 17. november, 2019 | Meniny má Klaudia

Načítavam, moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Pre prvú cestu cez Tatry mali sekať svahy v Tichej doline (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť:   mínus indicator plus

Centrum turizmu Zakopane

nech dalej ponuka turistom miestnu specialitu vyprazane kuracie rezniky s hranolkami najlepsie domacim turistom a radsej nech zabudnu na obchodnu expanziu v podobe vacsieho poctu vyprazanych kuracich reznikov za den, ktoru by im umoznila zeleznica popod Tatry.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Jop az na to ze 14 dni v tatrach sme si uzili najviac v zakopanom. Bohuzial. Na slovenskej strane chcu vela penazi za ziadne sluzby. Na polskej trane za menej penazi dostanete aspon nieco co ocakavate za tie peniaze. O akvaparku ani nehovorim radsej.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Do Tatier sa asi kvoli

clapkaniu v akvaparku nechodi.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Nepravdivý výrok na začiatku článku:

"Aj keď o tom Poliaci neradi počúvajú, Tatry patrili do polovice 16. storočia celé Uhorsku." - toto nie je v žiadnom prípade pravda. Odkedy sa hranice medzi Uhorskom a Poľskom do 14. storočia definitívne ustálili, odvtedy ich hranica prebiehala tak, ako dnes, s rozdielom odstúpených obcí severnej Oravy a Spiša. Južná hranica poľského regiónu Podhale prebiehala tam, kde aj dnes. To je menší úsek geografického regiónu (Vysokých) Tatier, ktorý bol a je súčasťou Poľska aj pred 16. storočím, hoci ide "len" o zhruba necelú štvrtinu Vysokých Tatier.
Pán autor, pred takýchto stanovením výrokov si najprv pooverujte údaje, lebo potom aj celok zásadne stráca hodnovernosť.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

zbytocne sa rozculujes

historicke mapy ukazuju, ze to naozaj bolo Uhorske az po Dunajec:

https://upload.wikimedia.org/w...

az tak sa to asi v 14. storoci neustalilo

a az take odvtedy dodnes to zasa tiez nebolo poslke, ked cele juzne Polsko patrilo Habsburgovi v 19. storoci.
aj ine historicke mapy ukazuju naozaj cele Tatry v Uhorsku, dokonca nielen do polovice 16. storocia.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

no a o čom inom hovorím?

Nejak si nepostrehol, že autor článku píše "patrili OD polovice 16. storočia..."

Mapa, ktorú si priložil, je z 15. storočia...
Čo sa týka utvárania spoločného pohraničia uhorsko-poľského, moje znalosti pochádzajú napr. od Marsinu a Uličného. Reálne hranice neviedli tak jednoducho od vzniku Uhorska, ako si to možno predstavuješ či mnohí predstavujú. Hranice Uhorska sa fakticky dotvárali a posúvali k hrebeňom Karpát len postupne, nie jednorazovo. A jedna vec je robenie si nárokov, veď podľa titulácií jednotlivých uhorských kráľov si títo robili nároky aj na vtedajšie územia napr. Vladimírska, Haličska a pod., pričom v skutočnosti šlo len o túžbu, nie skutočné vládnutie nad daným územím. Na územie Tatier si isté obdobie robili nároky aj poľskí králi, aj uhorskí. Istý kronikár spomína aj toto územie ako "inter leones".
Inak pletieš si pozemkové vlastníctvo šľachty a štátny útvar. Habsburgovci mali svoje vlastné rodové panstvo len pomerne malé územie, ostatné sa síce nazývalo ako habsburské, v zmysle toho, že šlo o konkrétny štátny útvar za ich panovania. Ale aj na tom vidno, ako sa u nás dejepis šlendriánsky učí, v lepšom prípade sa učiteľom pletú pojmy a nedokážu rozlišovať medzi týmito dvoma typmi štátoprávnych subjektov a potom to takto chaotické podávajú ďalej.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

Železničné prepojenie tunelom

Poliaci aktívne presadzujú tunel pod Vysokými Tatrami a dokonca si už urobili geodetický prieskum. Trasa by mala byť zaústená pod zem na začiatku Mlynickej doliny v nadmorskej výške cca 1500 m (chránené územie TANAPu) a mala by vyjsť pri osade Kuźnice pri Zakopanom vo výške cca 1000 m n.m. Celková dĺžka trasy má byť 23 km. Neviem akú časť tej trasy chcú viesť na estakáde v Kôprovej doline, ale tento projekt je aj bez toho kolosálnou hlúposťou. Slovensko nemá jediný rýchlostný železničný koridor s Poľskom, ak nerátam koridor Žilina - Zwardoń - Katovice, ktorý má len druhoradú úlohu v porovnaní s trasou medzi ČR a Poľskom. Poľsko pripravuje rýchlostnú trať Gdansk - Varšava - Krakov - Zakopane a dáva si na nej záležať podobne ako na ďalších nových tratiach, ktoré stavia - na rozdiel od Slovenska. Je veľmi reálne, že na trase do Zakopaného budú o 10 rokov premávať rýchle vlaky od Baltického mora a Varšavy (Pendolino a pod.). Štrbské pleso by sa tak stalo tranzitným prestupným bodom na trase Gdansk - Poprad, a to nie len pre turistov, ale prakticky pre všetkých, ktorí sa budú chcieť dostať zo severu Európy ďalej do Košíc a Bukurešti. Pýtam sa, prečo má viesť tranzitný koridor s medzinárodným významom cez národný park Vysoké Tatry, keď existujú lepšie alternatívy ako prepraviť cestujúcich z Krakova do Popradu. Prečo sa napríklad neelektrifikuje a na vyššiu rýchlosť neupraví trať medzi Starou Ľubovňou a Popradom s odbočkou do Mníška nad Popradom a ďalej do Nového Saczu (celkovo 85 km vrátane 6 km tunela a 8 km novej trate za Starou Ľubovňou)? Poliaci inovujú trať Krakov - Tymbark na rýchlosť 160 km/h a trať Tymbark - Nový Sacz na 120 km/h. Čas prepravy Krakov - Nový Sacz bude po novom 1 hod. a cesta po celej obnovenej trase Krakov - Poprad by trvala 2 – 2,5 hod., čo je menej ako cesta po pripravovanej novej trati Krakov - Zakopané (1,5 - 2 hod.) a ďalej tunelom cez Štrbské pleso do Popradu električkou (1,5 hod.). Prvá trasa by aspoň spájala mestá a dediny severného Spiša a Podhalia modernou železnicou, kým granitový tunel by bol len kolosálnou rúrou do Rattajovej ****.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Koho zaujima Novy Sadz? Kazdy vikend su pocas sezony medzi Krakowom a Zakopanym zapchy. Za par rokov poliaci dostavaju dialnicu, ktora prinesie do polskej casti este viac turistov. Tunel, a to v hocijakej forme, by bol obrovsky prinos pre turisticky ruch na slovenskej strane. Navyse, mame tu medzinarodne letisko v Poprade, a ak by sa trat potiahla az tam, prinieslo by to k nam kopec chartrov zo severu polska. Len, samozrejme, treba si predtym zvazit, ci chceme mat z tych tatier uz uplny lunapark, a tiez v zime zjazdovky plne ozratych poliakov.
 
Hodnoť:   mínus indicator plus

 

Koho zaujíma? Je to o lepších prepravných časoch, rozvoji dvoch zaostalých okresov, dopravnej obsluhe väčšieho počtu obyvateľov celoročne (Kežmarok, Belá, Podolínec, Ľubovňa - medzi nimi sú dve okresné mestá) - nie ako v prípade tunela len niekoľkých tatranských osád, aj to len v sezóne. Je to aj o tom, že EÚ už jednu podobnú megalomániu (Filiálka) stopla, takže páni Mokoš s Kiskom nech si zháňajú peniaze sami. Je to aj o tom, že musí byť environmentálne schvaľovanie a oba národné parky sú na zozname svetového dedičstva Unesco. Som zvedavý ako toto prejde s vetracími šachtami pri plesách alebo v Kôprovke. Je to hlavne o tom, že ďaľšie prepotrebné projekty stoja a tam sú potrebné financie. Tento štát nečerpá eurofondy na oveľa dôležitejšie projekty. Takže nech sa páči, budujte si čo len chcete, ale za vlastné peniaze.
 


Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Už ste čítali?