RUŽOMBEROK. Skupina nadšencov z Ružomberka chce oživiť historické vlakové spojenie po zachovanom úseku trate, ktorá kedysi spájala Ružomberkom s kúpeľmi v Korytnici.

Urobili aj technickú skúšku, požičali si motorový vláčik prezývaný Hurvínek a trať otestovali.
„Test dopadol na výbornú,“ netajil nadšenie Martin Hromada, jeden z ružomberských nadšencov.
„Trať si zaslúži, aby sme ju oživili a dúfame, že to bude mať aj pokračovanie,“ doplnil Miroslav Klíma, jeden z autorov myšlienky.
Dátum prvej jazdy vybrali symbolicky, na svätú Katarínu, ktorá je patrónkou železničiarov. Poskladali peniaze a historický vláčik si na deň požičali aj s obsluhou.
Pomohli aj sami ľudia, ktorí prišli na prvú skúšobnú jazdu a kúpili si lístok. „Boli ochotní zaplatiť za špeciálny lístok 25 eur, čo je na dĺžku trasy tri kilometre obdivuhodné,“ doplnil Klíma.
Filmová hviezda
Motorový vlak Hurvínek, ktorý si na skúšobnú jazdu požičali, kedysi jazdil na trati spájajúcej Trenčiansku Teplú s Lednickými Rovňami po tamojšej jednokoľajovej trati.
Zaujímavosťou je, že vláčik sa objavil aj vo viacerých filmoch, napríklad v Rukojemníkovi, Eštebákovi alebo známej českej komédii Slunce seno Jahody.
Na začiatok tri kilometre
Z hlavnej stanice v Ružomberku vláčik prešiel tri kilometre, dostal sa až po Malé nádražie v blízkosti Základnej školy na Sládkovičovej ulici.
V budúcnosti by chceli počas letnej sezóny po trati voziť turistov, ktorí by na konečnej stanici mohli ďalej pokračovať po Cyklokorytničke až do Korytnice.

Chceli by takto oživiť kus ružomberskej železničnej histórie a spojiť ju s obľúbeným cyklochodníkom a návštevou Korytnice.
Cyklochodník sa začína na okraji mesta, cyklisti naň nastupujú po tom, ako prejdú preplnenými cestami v meste. Kopíruje práve trasu bývalého železničného prepojenia.
Obnovený vláčik by bol nielen turistickým lákadlom, ale aj bezpečným prepojením hlavnej železničnej stanice a cyklochodníka.
Koľajnice zaliate v asfalte
„Koľajnice idú aj ďalej, sú tam ale dve asfaltom zaliate priecestia, ktoré by bolo treba prefrézovať. Vláčik sa ďalej nedostal. Je to ale minimálny technický zásah, aby sa to sprejazdnilo. Ak sa nájdu finančné prostriedky a vôľa, je technicky možné, aby sme sa s vláčikom dostali až k bývalej zápalkárni, kde môžu turisti bezpečne pokračovať ďalej do Korytnice,“ spresnil Hromada.
Historický vláčik by mohol premávať od nasledujúcej letnej sezóny počas letných mesiacov najmä cez víkendy.
„Grafikon je predčasný, chceli sme hlavne vyskúšať, či je to možné,“ spresnil Hromada.
Aby vláčik mohol jazdiť pravidelne, potrebuje finančnú podporu. Tú by mohli nájsť v meste Ružomberok alebo oblastnej organizácii cestovného ruchu.
Autor: Petra Buková