LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. S prvou výdatnejšou nádielkou snehu bojovalo na cestách Liptova 19 sypačov s radlicami. Aj tak boli niektoré úseky ciest prejazdné s ťažkosťami. Problémy robili hlavne šmýkajúce sa kamióny. Situácia sa opakuje každý rok.
Najazdili tisíce kilometrov
Snežiť začalo v pondelok popoludní, do nasledujúceho rána napadlo na niektorých miestach aj 20 centimetrov snehu. Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja (SC ŽSK) mala techniku pripravenú v štyroch strediskách.
V Liptovskom Mikuláši jeden nakladač obsluhoval šesť sypačov, ktoré počas dvoch nocí a jedného dňa odhrnuli 333 kilometrov ciest, posypali 194 km, posyp s odhŕňaním urobili na 570 km. Celkovo najazdili 1097 kilometrov.
Stroje a vodiči v Liptovskom Hrádku tiež neoddychovali. Päť sypačov odhrnulo 427 kilometrov ciest, posypalo 335 km, odhrnuli a posypali 299 km. Na tachometroch im pribudlo 1061 kilometrov.
Najviac práce mali v Ružomberku, kde sa starajú aj o horský priechod Donovaly. Päť sypačov odhrnulo 62 kilometrov ciest, posypali až 1154 km, kombináciu oboch spôsobov údržby urobili na 563 kilometroch. Najazdili 1779 km.
Nenudili sa ani v Liptovských Matiašovciach. Tri sypače odhrnuli sneh z 367 kilometrov, posypali 98 km, odhrnuli a posypali 85 kilometrov.

„Vodiči aj technika boli v plnom nasadení,“ povedal Ján Omasta, ktorý je poverený riadením SC ŽSK, závod Liptov. „Dopĺňali pohonné hmoty a posypový materiál a opäť vyrážali na cesty.“
Plné ruky práce mali aj policajti pre dopravné nehody a hasiči pre popadané stromy.
Takmer spadol z mosta
Kritickými úsekmi sú horské priechody Čertovica, Huty, Donovaly a Brestová. Huty slúžia pre osobnú dopravu a vodiči, ktorí ho využívajú, bývajú väčšinou na sneh pripravení, využívajú zimné pneumatiky. Hlavné ťahy cez Donovaly a Čertovicu policajti počas hustého sneženia pre kamióny zatvárajú, aby sa vyhli zablokovaniu cesty. Hlavne na začiatku sneženia sa kamióny na ne stihnú dostať, no ak neuviaznu na ceste hore, nadol zísť už odvahu nemajú. Väčšinou ostanú stáť na ceste, v lepšom prípade vo svojom jazdnom pruhu a na mieste dobre viditeľnom, v horšom v zákrute alebo skrížené.
Horský priechod Brestová medzi Ružomberkom a Dolným Kubínom nepatrí

medzi najväčšie a polícia na ňom dopravu počas sneženia neobmedzuje. Aj tam ostalo stáť niekoľko áut.
„Problémy na horských priechodoch robili vozidlá, ktoré mali prezuté letné pneumatiky,“ povedal Ján Omasta.
Doplatil na ne vodič poľskej cisterny. Na ceste dole Brestovou dostal šmyk a ťažký neovládateľný kolos sa mu vymkol spod kontroly. Na križovatke do Komjatnej poľahky prerazil zvodidlá a skončil prevrátený na boku mimo cesty. Keby sa mu v tom momente do cesty postavilo osobné vozidlo, posádka by určite dobre nedopadla. Vodič cisterny môže hovoriť o veľkom šťastí. Od pádu z mosta ho delilo pár metrov. Na prečerpanie obsahu čakal tri dni.
V stredu sneženie ustúpilo, väčšina vozoviek ostala už len mokrá, iba na Hutách sa držala kašovitá vrstva snehu. Polícia upozorňuje vodičov, aby jazdili primerane svojim schopnostiam a stavu vozovky.

