LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Liptovská galéria Petra Michala Bohúňa v Liptovskom Mikuláši v tomto roku zrealizovala dva projekty zamerané na reštaurovanie diel Zola Palugyaya a neskorogotickej centrálnej oltárnej tabule Adorácia oltárnej sviatosti. Podľa koordinátorky projektov Eriky Benickej sa tak podarilo uchovať a sprístupniť zbierkové predmety pre súčasných návštevníkov aj budúce generácie.
Štyri poškodené kresby
Prvý projekt sa uskutočnil za účelom plánovaného skompletizovania a prezentácie zbierky diel Zoltána Palugyaya, majstra z Liptova, rodáka z Bodíc.
"Jeho výtvarné dielo zohralo významnú úlohu pri formovaní slovenského maliarstva," uviedla Benická.

Projekt bol zameraný na komplexné reštaurovanie štyroch poškodených kresieb v technike suchý pastel na papieri (Jeseň pod Poludnicou, r. 1931; Zimný motív, r. 1932; Vojna, r. 1930; Vojna, r. 1930) a závesného obrazu v technike olejomaľba na lepenke (Z Bodíc, r. 1931). "V dôsledku poškodenia diel tohto autora nevhodnou manipuláciou a adjustáciou, už pred ich nadobudnutím do zbierky galérie, bolo nevyhnutné ich stabilizovať a prinavrátiť do pôvodného stavu. Aby mohli spĺňať kritériá výstavných zbierkových predmetov," načrtla koordinátorka projektu.
Reštaurátorský výskum v rámci luminiscencie, stratigrafie a reštaurátorskú realizáciu previedli odborní garanti projektu, reštaurátori Boris Kvasnica a Erika Benická. Po ukončení prác boli diela zaradené naspäť do zbierky galérie k prezentačnej činnosti.
Oltárna tabuľa z Prosieka, pôvodne z Liptovskej Anny
Druhý projekt bol zameraný na reštaurovanie neskorogotickej centrálnej oltárnej tabule, ktorú objavili spolu s ďalšími štyrmi neskorogotickými tabuľovými maľbami koncom 60. rokov 20. storočia v kostole Sv. Alžbety v Prosieku na Liptove. Tu sa dostali z kostola v Liptovskej Anne po požiari v r. 1779.
"Reštaurovaný zbierkový predmet z roku 1545 predstavuje torzo oltára, ktorý bol zasvätený kultu Božieho tela s ústredným námetom Adorácie oltárnej sviatosti, ako aj jeho pravé bočné krídlo. Centrálna oltárna tabuľa bola v nevyhovujúcom stave. Napriek predošlým reštaurátorským zásahom v rámci upevnenia, čistenia a konzervácie vo výslednej fragmentárnej podobe naďalej degradovala. Preto galéria pristúpila k riešeniu komplexného reštaurovania, týkajúceho sa odstránenia nevhodných sekundárnych pojív, upevnenia vrstvy maľby príbuznými prírodnými materiálmi k originálu a jej doplnenia glejovo-kriedovým tmelením v zrealizovanej etape projektu," uviedla Benická.
Reštaurátorský výskum a realizáciu previedla reštaurátorka a odborná garantka projektu Norika Hebertová.
Podľa Benickej sa počíta aj s pokračovaním so záverečnými prácami formou výtvarného zjednotenia doplnených vrstiev maľby zbierkového predmetu.
"Čiže rekonštrukcia maľby klasickým konzervatívnym prístupom a prezentácia diela v scelenej forme spolu so zachovanými fragmentmi obojstranných oltárnych krídiel v stálej expozícii Staré umenie," dodala.
Uchovať a sprístupniť zbierkové predmety sa podarilo vďaka poskytnutým finančným prostriedkom k obidvom projektom z Fondu na podporu umenia vo výške 11-tisíc eur a spoluúčasti Žilinského samosprávneho kraja vo výške 580 eur.